Commercialisation and Programming Strategies of European Public Television.
DOI:
https://doi.org/10.15847/obsOBS12200768Keywords:
public television, commercialization, information, entertainment, diversityAbstract
The increase of competition in the European television market has raised concern about commercialisation of public broadcasting. European public television struggles to survive, adapting to a competitive environment and maintaining the principle of public service. Some public broadcasters –it is argued-, have been forced to follow a strategy of convergence of their programming with that of their commercial competitors. In other cases, public televisions have maintained a highly distinctive programming, with more “serious” content, including political issues. This paper presents the main results of a study on prime-time programming of European public and commercial broadcasters, which has been carried out in 14 countries of the European Union, in 2003 and 2004. The main results indicate that European public television has reached a significant level of commercialisation, although there are still some differences with private programming, since public broadcasting is more oriented to information and maintains a higher level of diversity. Estratégias de Comercialização e Programação da Televisão Pública Europeia O acréscimo da competição no mercado televisivo europeu colocou a preocupação acerca da comercialização da difusão pública. A televisão pública europeia batalha pela sobrevivência, simultaneamente adaptando-se a um ambiente competitivo e mantendo o princípio do serviço público. Alguns operadores público de televisão têm sido forçados a seguir uma estratégia de convergência ao nível da sua programação com os seus competidores comerciais. Noutros casos, os operadores públicos têm mantido uma programação distintiva, com conteúdos mais “sérios”, nomeadamente assuntos políticos. Este artigo apresenta os principais resultados de um estudo sobre a programação do prime-time dos operadores televisivos públicos e privados europeus, que foi realizado em 14 países da União Europeia, em 2003 e 2004. Os principais resultados deste estudo indicam que a televisão pública europeia atingiu um nível significativo de comercialização< no entanto, permanecem algumas diferenças ao nível da programação que diferenciam operadores privados de operadores públicos, revelando estes últimos uma maior orientação para conteúdos programáticos informativos e com maior grau de diversidade.Downloads
Published
2007-09-28
How to Cite
León, B. (2007). Commercialisation and Programming Strategies of European Public Television. Observatorio (OBS*), 1(2). https://doi.org/10.15847/obsOBS12200768
Issue
Section
Articles