Image and projection on social media: an analysis of BTS members profiles on Instagram

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15847/obsOBS18320242381

Abstract

This article aims to analyze the way in which members of the K-pop (South Korean pop) group Bangtan Sonyeondan, also known as BTS, build their presence on Instagram, enabling different forms of projection and identification by among your fans. Initially, the relationships between art, culture and technology are discussed based on Communication Theories (Adorno & Horkheimer, 2020; Morin, 1997; Kellner; 2001; Williams, 2011). Next, the focus is on cyberculture and the role of social networks in reconfiguring relationships between idols and their fans (Recuero, Zago & Soares, 2019; Pinheiro, 2009; Andrade, 2020). Finally, a Content Analysis (Bardin, 2011) of the profile of the group BTS, a phenomenon of the Korean wave (Mazur, 2020), is carried out in order to analyze how, through posts, they seek to activate this dual nature of myths modern: identification and projection, glamorization and proximity to the everyday universe, with a constant presence on social networks as a strategy.

Author Biographies

Carla Montuori Fernandes, Universidade Paulista (UNIP)

Possui pós-doutorado em Comunicação Política pela Universidade de Valladolid (Espanha) e em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Possui doutorado em Ciências Sociais com ênfase em Comunicação Política pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Atualmente é professora titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura das Mídias da Universidade Paulista.

Luiz Ademir de Oliveira, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestre e Doutor em Ciência Política pelo Instituto Universitário do Rio de Janeiro (IUPERJ), Mestre em Comunicação Social pela UFMG, docente e pesquisador do Curso de Comunicação Social – Jornalismo da UFSJ e do Programa de Pós-Graduação em Letras (PROMEL) da UFSJ e do PPGCOM da UFJF. Bolsista de Produtividade nível 2

Maria Eduarda dos Santos Carvalho, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Letras: Teoria Literária e Crítica da Cultura, na linha de Discurso e Representação Social, na Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ). Graduada em Comunicação Social – Jornalismo pela UFSJ.

Downloads

Published

2024-09-28

How to Cite

Fernandes, C. M., Ademir de Oliveira, L., & dos Santos Carvalho, M. E. (2024). Image and projection on social media: an analysis of BTS members profiles on Instagram. Observatorio (OBS*), 18(3). https://doi.org/10.15847/obsOBS18320242381

Issue

Section

Articles