Rethinking the Format as a Theoretical Object in the Age of Media Convergence
DOI:
https://doi.org/10.15847/obsOBS242008217Keywords:
format, television, convergence, hybridisation, IPTV, global tv marketAbstract
This paper aims to analyse the notion of the television format as it emerges in the contemporary literature on television. It also gives several definitions of format, considering it as a legal and economic production technology, as a medium of exchange for the television industry and as a tool for designing narrative experiences in mediated programmes. Focussing on media convergence, this article discusses the role played by the format in the development of new forms of entertainment in the world of cross-media communication. Repensando o formato enquanto objecto teórico na era da convergência de Media Este artigo pretende analisar o conceito de formato televisivo como descrito na bibliografia contemporânea sobre televisão, não apenas fornecendo diversas definições do conceito, mas também considerando-o enquanto tecnologia de produção legal e económica, como um meio de troca da indústria televisiva, e como uma ferramenta de concepção de experiências narrativas em programas. Centrando-se sobre a convergência de media, este artigo discute ainda o papel do formato no desenvolvimento de novas formas de entretenimento no mundo da comunicação cross-media.Downloads
Published
2008-11-20
How to Cite
Fusco, S., & Perrotta, M. (2008). Rethinking the Format as a Theoretical Object in the Age of Media Convergence. Observatorio (OBS*), 2(4). https://doi.org/10.15847/obsOBS242008217
Issue
Section
Articles