Criticismo Ludológico: Simulação Ergódica (Jogabilidade) vs Ficção Narrativa

Authors

  • Luís Filipe B. Teixeira Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias

DOI:

https://doi.org/10.15847/obsOBS212008125

Keywords:

Game Studies, Cultura, Novos Media, Narratividade, Jogabilidade, imersão, simulação, representação, games, game culture, new media, narrative, narrativity, immersion, simulation, gameplay

Abstract

Neste ensaio pretendemos reflectir sobre algumas das diferenças existentes entre as noções de «jogabilidade ergódica» e de «ficção narrativa», essencialmente por relação com as categorias de «simulação» e de «representação». Como acontece sempre em casos semelhantes, as primeiras investigações neste campo do saber consideram o estudo dos jogos no contexto das teorias já existentes, em especial, comparativamente às teorias narratológicas, o que não será de estranhar se se disser que, com efeito, enquanto o estudo sobre jogos tem perto de 40 anos, o sobre narrativas já leva vários séculos de avanço, sendo um dos mais influentes da nossa cultura Ocidental, iniciando- se, precisamente, com os estudos desenvolvidos a partir da Poética aristotélica. Contudo, uma coisa é a «representação» (imagética) da cidade de Londres e outra, bem diferente, a «simulação» (maquínica) de uma cidade de Sim City, obedecendo a um «modelo» que inclui «regras» (de comportamento). Com efeito, a categoria da simulação ergódica/«jogabilidade» permite novas formas de experienciar/construir a mediação/imersão e, com ela, mais perto de nos retratarmos, lúdica e maquinicamente, do lado-de lá do espelho/ecrã (diferente do espelho/papel) em que nos vemos transformar, quantas vezes heteronimicamente, numa qualquer Alice feita gente. Ludologic Criticism: Ergodic Simulation (gameplay) vs Narrative Fiction This essay seeks to reflect on some differences that should be established between the concepts of ‘ergodic gameplay’ and ‘narrative fiction’, on the basis of the categories of ‘simulation’ and ‘representation’. As in similar cases, early research in this field (which has developed as one of the research vectors of ludology criticism since the late nineties) considers the study of games in the context of existing theories, namely, those of narratology. This situation is perplexing to the extent that while the study of games dates 40 years back, that of narratives is much older, having been inaugurated with Aristotle’s Poetics, and thus exercising considerable influence in Western culture. However, if there are games in which ‘narrative’ composition is obvious (as is the case, for example, of great part of adventure games), the latter is (clearly) replaced by ‘gameplay’ composition and by the mechanisms of (pure) simulation in other games. For instance, the (imagetic) ‘representation’ of London should not be conflated with the (machinical) ‘simulation’ of Sim City, due to obeying a model that includes ‘rules’ (of behaviour). In effect, the category of ergodic simulation, or ‘gameplay’, allows for new forms of experience/construction of mediation/immersion to take place. We may thus draw closer, ludically and machinically, to the other side of the mirror/screen (distinct from mirror/paper) into which we, in the wake of Alice, often heteronymically transform ourselves.

Author Biography

Luís Filipe B. Teixeira, Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias

Prof. Catedrático e Ensaísta. Direcção da Escola de Comunicação, Artes e Tecnologias da Informação,Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias. Director dos Mestrados em Ciências da Comunicação e da Cultura (ULHT) e de Comunicação e Novos Média (INP). Membro/Reviewer da Revista Eludamos-Journal for Computer Game Culture(www.eludamos.org) Área científica principal: Ciências da Comunicação (Ludologia/«Game Studies», Teorias da Cultura, Teoria dos (Novos) Média, Narratologia, Hipertexto, Cibercultura/Ciberliteratura, História da Escrita e do Livro, Teorias da Comunicação e da Informação). www.luisfilipeteixeira.com www.escritasmutantes.com http://pt.wikipedia.org/wiki/Luis_Filipe_B._Teixeira http://en.wikipedia.org/wiki/Luis_Filipe_Teixeira http://videojogo.wordpress.com/membros/ www.gamecultura.com.br Luís Filipe B. Teixeira is a Portuguese Essayist and tenured Professor at the School of Communication, Arts and Information Technologies (Member of the Executive Board and one of the founders), Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, in Lisbon. He has been studying the issues of Game Culture since 1985 and the computer games as mass culture and media since 2000. His best-known work is Hermes ou a Experiência da Mediação (Comunicação, Cultura e Tecnologias) [Hermes or the mediation experience (Communication, Culture and Technologies] (2004) (http://www.luisfilipeteixeira.com/index.php?id=3) and the organization of the book Cultura de Jogos (Game Culture) (2004) (http://www.luisfilipeteixeira.com/index.php?id=3&sub=50). Researcher - Coordinator with CICANT (Research Centre in Applied Communication, Culture and New Technologies), he has had a research line on «Comparative Media Studies» (since March 2005) and he has been a Member of the Motion Capture Lab at Universidade Lusófona (www.luisfilipeteixeira.com/criticismo.php?cat=3&criticismo=21) (since 2007). He was a researcher in the project entitled «Trends on Portuguese Network Culture» at CECL (Communication and Languages Studies Centre) of Universidade Nova, Lisbon (2004-2006). Member of the scientific board and reviwer of various Journals. Researcher/Member of the Portuguese and brasilian scientific community on videogames and game studies.

Downloads

Published

2008-03-03

How to Cite

Teixeira, L. F. B. (2008). Criticismo Ludológico: Simulação Ergódica (Jogabilidade) vs Ficção Narrativa. Observatorio (OBS*), 2(1). https://doi.org/10.15847/obsOBS212008125

Issue

Section

Articles