Bandeira e Multidão, Dois Símbolos Nacionais

Authors

  • Eduardo Cintra Torres Universidade Católica Portuguesa e Instituto de Ciências Sociais-Universidade de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.15847/obsOBS212008168

Keywords:

representações, nacional, tv, national representations, symbols, painting

Abstract

A bandeira nacional e a multidão nacional funcionam como símbolos irmãos quando se desenvolve a fase final dos nacionalismos no século XIX e princípio do século XX, prosseguindo até à actualidade. Este ensaio pretende encontrar a coincidência da representação iconográfica dos dois símbolos num conjunto significativo de obras, em especial da pintura ocidental. No final, este percurso permitirá interrogar se a consideração da efemeridade da multidão não deverá ser reequilibrada face à perenidade das suas representações. The Flag and the Crowd, Two National Symbols Since the final stage of nationalisms' development in late 19th century and throughout the 20th century, the national flag and the crowd have functioned as twin symbols in national symbology. This paper addresses the coincidence of iconographic representation of these two symbols in a significant set of works, namely in western painting tradition from Delacroix's works onwards. We conclude that both the abstract flag and the concrete crowd are substitute representations of the national community, confirming Durkheim's reflections about the connection of the totem and emblem as “principles” representing it, and we argue whether the consideration of ephemeral crowd should not be rebalanced in face of the persistance and perenniality of its representations.

Author Biography

Eduardo Cintra Torres, Universidade Católica Portuguesa e Instituto de Ciências Sociais-Universidade de Lisboa

M. Phil. Communication, Culture, Information Technologies, ISCTE, 2003 Degree in History, Lisbon University, 1980 Preparing PhD in Sociology, ICS (UL) Teacher, Television Studies, Universidade Católica Portuguesa, 2004- Author of 10 articles with peer review, the latest being Debates Presidenciais na Televisão: à Procura de Interesse, Avaliação e Efeitos (forthcoming, 2008, ICS/UL); A Multidão Religiosa de Lourdes em Zola e em Huysmans, Análise Social, vol. XLII (184), 2007, 733-755; A Mala-Posta inglesa e o autocarro da Selecção, Congresso SOPCOM, 2007; 11 de Setembro: As Quatros Fases do Evento Mediático, in vários autores, Casos em que o Jornalismo Foi Notícia, 2007, Porto, Campo das Letras; Television in Portuguese Daily Life, in Anthony David Barker, ed., Television, Aesthetics and Reality, 2006, Cambridge, Cambridge Scholars Press Author of 10 books, the latest being Anúncios à Lupa. Ler publicidade, Lisboa, Bizâncio, 2006, A Tragédia Televisiva. Um Género Dramático da Informação Audiovisual, 2006, Lisboa, ICS Television and media critic in the daily Público, 1996-, and advertising critic in the daily Jornal de Negócios, 2003-. Journalist since 1983. Author of a telefilm script and of two documentary series about Macao for state TV, RTP, 2002-5; author of radio programmes since the 1980’s; author of didactic material for the Ministry of Education, including two media literacy CD-ROMS for students and teachers, Vamos Ler Imagens!, 2006.

Downloads

Published

2008-03-03

How to Cite

Cintra Torres, E. (2008). Bandeira e Multidão, Dois Símbolos Nacionais. Observatorio (OBS*), 2(1). https://doi.org/10.15847/obsOBS212008168

Issue

Section

Articles