
 

 

Observatorio (OBS*) Journal, vol.10 - nº2 (2016), 001-029  1646-5954/ERC123483/2016   001 

 

Copyright © 2016 (Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier). Licensed under the Creative Commons Attribution-

NonCommercial Generic (cc by-nc). Available at http://obs.obercom.pt. 

Re-Evaluating the Political Press. A Case Study on Political, Economic and 

Journalistic Functioning of the Inter-War Czechoslovak Party-press 

Newspaper Národní listy, and its Publishing Company the Prague Stock 

Printery (PAT) 
 
 
 

Vlaďka Kubíčková*, Nico Carpentier** 

 

*Charles University in Prague, Faculty of Social Sciences, Smetanovo nábřeží 6, 110 01 Prague, Czech Republic 

(vladka@kubickova.cz) 

**Uppsala University, Vrije Universiteit Brussel (VUB) and Charles University in Prague, Kyrkogårdsgatan 10, 753 13 

Uppsala, Sweden (nico.carpentier@im.uu.se) 

 
 
 

Abstract 

 

This article attempts to re-assess the often negative evaluations of the political press, through a detailed 

analysis of a case study from inter-war Czechoslovakia, the newspaper Národní listy, and its publishing 

company the Prague Stock Printery (PAT), which were affiliated to the National Democratic Party. The 

analysis is theoretically framed by a discussion of notions of party-press parallelism and political 

parallelism, and how these political models are evaluated within the contemporary literature. In the 

following parts, an extensive (but necessary) contextualization is offered, which first focuses on the 

political-economic history of inter-war Czechoslovakia, and a description of its media landscape, and 

then details the workings of PAT and Národní listy. The analytical parts first describe the financial, 

managerial and editorial situation of PAT and Národní listy, and then evaluates their functioning at the 

economic, political and journalistic level. This evaluation shows the complexities of the political model 

from within the actual publishing practice, and demonstrates both the advantages and problems of the 

political model, compensating for the frequent exclusively negative evaluations of this model. 

 

Keywords: political parallelism – party-press parallelism – media economy – political communication – 

inter-war Czechoslovakia. 

 
 
 
Introduction 
 
 
In the 21st century Western world, the dominant model for media organizations has become the corporate-

capitalist model, which disconnects media organizations from political parties and where the media 

organization’s existence serves the shareholders more than any political actors. Obviously, this is not the 

only model, with the continued existence of public service media and not-for-profit media, which are outside 

this corporate-capitalist model. Moreover, also the corporate-capitalist model has not always had this 

hegemonic position.  



 

 

002   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

 

In the Western world, the corporate-capitalist model has, over time, gained dominance1 by replacing another 

hegemonic model, the political model. 2 This political model – as Hallin and Mancini (2004, p. 26) argue – 

has been dominating print media for a long time: “From the beginning of the print era [...] political advocacy 

was one of the functions of print media, and by the late eighteenth to early nineteenth century, when 

newspapers began to emerge as a force in political life, this became their principal function.” At later stages, 

the connection between political parties and media organizations became more structural, and especially 

the period between the First and Second World Wars was a ‘golden age’ for the political press, as sharp 

ideological divides and strong political polarization enhanced demand for overtly political papers (Hardy, 

2008, p. 39). 

This article will argue that contemporary perspectives on the political model contain disavowals that use the 

corporate-capitalist model as reference point. As a consequence of this decontextualization, the political 

model is often not evaluated on its own terms, with respect to both the merits and problems this model 

had. In response to this problematic, this article will look into a particular case study, the Czechoslovak 

newspaper Národní listy, and its publishing company PAT, the Prague Stock Printery, which were affiliated 

to the Czechoslovak National Democratic Party. To add another point of reference, this study will also use 

data of PAT's competitor, Melantrich, which was part of the political press system, yet its economic behaviour 

was much more market-oriented.  

The specificity of the case requires an elaborate two-stage historical analysis, which combines an analytical 

with a synthetic stage, and which goes into great detail. 

Furthermore, this analysis is extensively contextualised by a discussion on the Czechoslovak political and 

media situation of the Interbellum, a context which is important, but not very well known outside the region. 

Through our two-stage historical analysis, the article wants to revisit a party-press from the 19th century, 

and evaluate its functioning at three levels: the economic level, with its two sublevels (the financial and the 

managerial sublevels), the political level, and the journalistic level, in order to provide a more nuanced 

perspective of what once was a dominant model in the world of publishing. 

 
 
 

                                                 
1 An extensive body of literature exists to describe the variety these models, from a more analytical perspective (e.g. 

Hallin and Mancini’s (2004) book, used extensively here) to a more normative perspective (with the Four Theories of the 

Press by Siebert et al. (1956) as an important starting point – see also Nerone (1995) and Christians et al. (2009)). This 

literature also reminds us that these models are ideal types (or discursive constructions) that never perfectly manage to 

capture the diversity of social reality. 

2 If we take a more historical approach, we first of all have to note the existence of even more models, such as the 

communist model of the second part of the 20th century that was dominant in Central and Eastern Europe (including 

Czechoslovakia) and the USSR. The communist model obviously also has a strong connection between media and politics. 

In Czechoslovakia, this was illustrated when the Communist Party of Czechoslovakia took control over the country in 

1948. Rudé právo (Red Right) was its main newspaper, a role which it continued to play until the Velvet Revolution in 

1989. One can argue that this was not a case of political parallelism in its traditional form, because the role of the 

Communist Party was authoritarian. As de Albuquerque (2013, p. 743) argues, the concept of political parallelism makes 

only sense within “the existence of a competitive political system: the concept of political parallelism does not apply in 

the absence of political cleavages.”  



 

 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   003 

 

Party-press parallelism as a way to describe the close ties between political parties and 

politics 

 
 
To describe this intimate connection of media enterprises with particular political parties the concept of 

party-press parallelism (Seymour-Ure, 1974) has been used. Party-press parallelism refers to “the degree to 

which the structure of the media system paralleled that of the party system. It exists in its strongest form 

when each news organization is aligned with a particular party, whose views it represents in the public 

sphere.” (Hallin & Mancini, 2004, p. 27) According to the Seymour-Ure’s original concept, “the connection 

between a paper and a party can be measured by reference to three characteristics of parties: 1) 

organization; 2) goals (programmes and tactics) and 3) members and supporters.” (Seymour-Ure, 1974, p. 

160) In addition, Seymour-Ure also uses a second level, which correlates the political parties’ strength with 

the readership of the newspapers (de Albuquerque, 2013, p. 746). As Seymour-Ure believes, the “closest 

form of connection is ownership and management of a paper by a party,” (Seymour-Ure, 1974, p. 160) but 

also important are the paper’s “loyalty to party goals” (Seymour-Ure, 1974, p. 173) and the ideological 

affiliation between the paper, the party and its readers: “for the parallelism between a paper and a party to 

be complete, the paper’s readership ought not to include supporters of any other party.” (Seymour-Ure, 

1974, p. 168). A short summary of party-press parallelism can be found in Van Kempen’s (2007) description. 

For Van Kempen (2007, p. 303) party-press parallelism “exists in its strongest form when each newspaper 

supports a party that is highly visible in the leader columns and in the editorial parts of newspapers – but 

sometimes also in the news items themselves. According to Seymour Ure, basically, there are four ways in 

which the media-party parallelism can manifest itself. Firstly in media contents, secondly in media ownership, 

thirdly in party affiliations / preferences of journalists and publishers and fourthly in party affiliations / 

preferences of the audience.” 

Party-press parallelism also impacts on journalistic identities, as party-press parallelism assumes that 

journalists are not autonomous, but in contrast align themselves with the political party that is supported by 

their newspaper and themselves (Van Kempen, 2007). Also here, we can see a historical evolution, which is 

sometimes captured by the concept of professionalization. Although we should be careful not to write a too 

linear history of journalism and not to ignore journalistic diversity by exclusively focussing on the Anglo-

Saxon tradition3, Hallin and Mancini’s (2004, p. 26) description of the changes in dominant journalistic 

models remains instrumental: 

 
“A political journalist was a publicist who saw it as his or her role to influence public opinion in the 

name of a political faction, and in many cases newspapers were established on the initiative of 

political parties or other political actors, or supported by them. By the late nineteenth century a 

contrasting model of political journalism was beginning to emerge, in which the journalist was seen 

as a neutral arbiter of political communication. This was often connected with the development of a 

                                                 
3 Hallin and Mancini (2004, p. 111) point out that “The quality of writing and sophistication of political analysis in titles 

like Le Monde, El País or La Repubblica are higher than in American newspapers.” Journalists are here perceived as an 

important part of their role to be “promotion of certain values and ideas” and “influencing of the public” (Hallin & Mancini, 

2004, p. 131). 



 

 

004   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

 

commercial press, whose purpose was to make money rather than to serve a political cause, and 

that was financed by advertising rather than by subsidies from political actors. It was also often 

connected with the development of journalistic professionalism.” 

 

The contemporary dominant journalistic professional model, as Hallin and Mancini state, praises 

independence supported by professional norms. These norms can include ethical principles such as the 

obligation to protect sources or to maintain a separation between advertising and editorial content, as well 

as practical routines – common standards of “newsworthiness” (Hallin & Mancini 2004, p. 35). In addition, 

contemporary journalism has a public service orientation, which implies that they are oriented toward an 

ethic of public service, and media function as a “public trust.” (Hallin & Mancini 2004, p. 36) This should be 

contrasted to the role of the journalism in a political parallelism model, where the journalist’s allegiance does 

not lie with the public in general, but with a particular public, which takes ideologically similar positions and 

are supporter of a particular political party. Ethical principles and journalistic professionalism do exist in this 

model but became framed from within the party's ideology.   

 
 
De-hegemonising the political party-press model 
 
 
The close relation between papers and parties, which, as Seymour-Ure claims, was the rule in the nineteenth 

century, “has become uncommon since the growth of the advertising industry to a size where papers derive 

anything from 40 to 80 per cent of their gross income from advertisements, and since the setting up of 

newspapers as public companies.” (Seymour-Ure, 1974, p. 160). The political press, and with it, the 

dominant model of party-press parallelism4, disappeared, which led Hallin and Mancini (2004) to develop a 

new concept: political parallelism. In a later article, Mancini (2012, p. 266) explains this choice: “The direct 

control of newspapers by political parties was replaced by a different kind of involvement of newspapers in 

political life, which has been defined as political parallelism (Hallin & Mancini, 2004). It features the 

alignment of newspapers with different ideological, political, and cultural views.” Political parallelism’s reason 

of existence is exactly the demise of party-press parallelism. 

Although in some cases a neutral position is taken, the disappearance of the political press (and party-press 

parallelism) is also frequently met with implicit approval. Sometimes these positionings are subtle and 

marked by the choice of words. For instance Hardy’s (2008, p. 38) statement, that the newspapers’ “growing 

financial independence, through sales and advertising revenue, allowed increasing independence from 

organised political, interests” reserves a central role for the notion of (in)dependence, building on the 

positive connotations of this notion. Humphreys (1996, p. 29) refers to the end of the party press and the 

process of commercialization as “a political secularization process.” But in other cases, the connections 

between political parties and media institutions are explicitly problematized, as we can find in Blumler and 

Gurevitch’s (1995, p. 23) work: 

                                                 
4 Here we should be careful not to suggest that the political press has completely disappeared, or that these changes 

took place at similar moments. See for instance Hadenius and Weibull (1999) for a discussion of the Swedish case, and 

Van Kempen (2007) for an analysis of media-party parallelism in 15 European countries.  



 

 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   005 

 

“1) Party-tied media systems will produce a higher proportion of one-sided political content [...] 2) 

The more subordinate the media system, the greater will be the degree of free access to 

communication outlets allowed for the statements of party spokespeople as originally conceived. [...] 

3) The greater the autonomy of the media system, the greater will be its tendency to generate 

‘balanced’ political information contents. [...] Autonomous media systems are to be found in two 

main variants: a) Commercially supported and b) Non-commercial media systems that will produce 

higher proportions of issue-oriented political outputs and will tend to generate higher incidence of 

‘monitor’ role orientations among audience members.” 

 

There are a number of problems with this type of argument that disavows the party press (and the models 

of party-press parallelism and political parallelism). We should keep in mind that the parallelism models are 

deeply rooted in the media and political realities of Western Europe, as de Albuquerque’s (2013) argues, 

which renders them context-dependant. The implication that also the disavowals of the party-press are 

context-dependant brings us to the first critique, which is grounded in the argument that some of the 

arguments lodged against the party press originate from a more liberal perspective, which is more dominant 

in particular parts of the world (namely the Anglo-Saxon world, see, e.g., Chalaby (1996) about journalism). 

Second, these disavowals are grounded in a preference for internal pluralism over external pluralism. To use 

the words of MM-CM, the Council of Europe’s Committee of Experts on Media Concentrations and Pluralism 

(MM-CM, 1992, p. 3), who defines these concepts: “Pluralism may be internal in nature, with a wide range 

of social, political and cultural values, opinions, information and interests finding expression within one 

media organisation, or external in nature, through a number of such organisations, each expressing a 

particular point of view.” The relationship between internal pluralism and external pluralism is complex, and 

different positions have been taken. For instance, Peruško (2010, p. 268) describes Donsbach’s thoughts 

about this issue as follows: “Donsbach (1996) calls this [external pluralism] virtual pluralism, as one would 

have to partake of many different media before a diverse and plural view of ideas and culture could be 

gained.” Others, like Mancini (2012, p. 267), refer to external pluralism (and political parallelism) differently, 

without privileging one over the other, but simply as “a different structure of the public sphere and a different 

organization of social and political pluralism.” Here, we would argue that the societal plurality of opinions 

can also be served by media systems based on party-press or political parallelism, and that a dichotomizing 

perspective that necessarily privileges one component of the dichotomy is problematic. Similarly, an 

argument can be made for a diversity of journalisms, which include opinionated and partisan journalism.  

A third critique is that the demise of the political press and the dominance of the corporate-capitalist model 

is explained and evaluated through the workings of capitalism itself. The evaluation of the functioning of 

media organizations is grounded in their capacity to be viable businesses, that produce profit. Alternative 

models for structuring media organizations, that are not aimed at generating profit, remain 

underrepresented in these debates, which also results in less significant role for non-economic evaluation 

criteria. What is often disregarded is that the party press partially functioned outside a ‘pure’ capitalist media 

model, and used different logic that privileged political objectives over economic ones. In practice, this 

meant that political parties, as their owners or patrons, covered some of the losses inflicted by ‘their’ party 

presses. Their reason of existence was not to generate profit for their shareholders, but to promote the 

ideologies of the political parties, if necessary, at an expense.  



 

 

006   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

 

At the same time, we should keep in mind that the party presses still partially had to function within a 

capitalist media model. This implied that party presses were still capitalist enterprises that attempted to 

generate profits or break-even, and needed additional capital to cover their losses. As organizations active 

in capitalist societies, party presses were susceptible to the fluctuations in the economy, and the recessions 

and depressions that these fluctuations entail5. Moreover, in a capitalist economy, party presses had a 

number of structural disadvantages. Media companies, as Picard (2011, p. 159) argues, operate in dual 

product market: “Advertising supported media compete in two markets because of their dual product 

characteristics. When they compete, they may compete with others in both the audience market and 

advertising markets, only in the audience markets, or only in the advertising market.” Both audience and 

advertising income are to a high degree restricted to the income generated by the supporters of the party. 

A party press can thus rely on a steady flow of advertising money from its loyal supporters, but if these 

partisans cannot support the newspaper any more – e.g., if, in the case of advertisers, their own business 

is struck by difficulties – it is much harder for the party press enterprise to acquire new advertising income, 

as it is limited to the political community of supporters. Secondly, the connection between the party and its 

press also has consequences for the management of party presses, as the power relations between these 

two actors might become unbalanced. Party presses risk instrumentalisation, rendering their particular 

objectives, interests and even survival secondary, exposing their functioning to what can be called 

mismanagement. 

The reasons that are seen to have contributed to the demise of party-press parallelism are then also often 

economic, as it is emphasized that the political de-alignments, supported by the preference for internal 

pluralism and objectivity journalism, served the interests of advertisers who were seeking to reach an 

aggregated audience of consumers, not fractured along political lines. Williams (2005, p. 63 in Hardy, 2008, 

p. 38) is one example of this point: “The emphasis on facts and objectivity accorded with the commercial 

needs of the Anglo-American press. By presenting the facts and allowing readers to draw their own opinion 

of them, newspapers were able to sell to more people, across a broad range of political views and attitudes.” 

Van Kempen (2007, p. 314), talking from a contemporary perspective and despite establishing many 

differences in Europe, refers to “a trend toward catch-all-ism […] [where] Newspapers tend to blur their 

ideological identities and connections in order to appeal to as broad an audience as possible.” Although we 

do not want to question these arguments in their entirety, we would also like to question some of the 

ideological assumptions behind the necessity and desirability of their demise, as this pushes us towards a 

discourse of linear progress. 

This article aims to show how in the inter-war period, a particular party press, Národní listy, published by 

PAT, the Prague Stock Printery, affiliated to the Czechoslovak National Democratic Party, functioned within 

a capitalist context, and managed to survive for decades, driven by mainly political objectives. Without 

privileging the corporate-capitalist model over another, we will attempt to evaluate PAT’s strengths and 

weaknesses, looking at the economic, political and journalistic levels. In order to do so, we first need to 

describe the Czechoslovak context at the interbellum. 

                                                 
5 As Picard (2011, p. 103) argued, media are particularly sensitive to such changes in the economy for two reasons. First, 

sales of communications products and services are affected by general economic conditions. Second, advertising sales 

are also strongly affected by changes in the general economy. 



 

 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   007 

 

Inter-war Czechoslovakia 
 
 
This overview of the Czechoslovak context will first briefly discuss Czechoslovakia’s political and economic 

history, emphasising that inter-war Czechoslovakia was one of the rare examples of a relatively well-

functioning democracy, with a developed industry, but did not escape the crises of the 1930s. In a second 

part, we will (equally briefly) sketch Czechoslovakia’s media landscape, and the dominance of the party 

presses in the 1920s and 1930s. 

 
 
A political-economic history 
 
 

After the First World War, Czechoslovakia became one of the independent states born out of the Austrian-

Hungarian Empire. Although “[the] Czechs registered impressive cultural, economic, and political 

achievements while part of the Habsburg monarchy,” (Agnew, 2004, p. 175), especially during the early 

years of the First Republic Czechoslovakia – the “golden twenties” – the country found itself in more 

favorable circumstances than some of its neighboring states. Postwar Europe was in a problematic and a 

very unbalanced situation. The economic difficulties led to growing societal tension and political instability. 

This produced the conditions for the formation of authoritarian regimes, which also threatened 

Czechoslovakia (Bednařík, Jirák, Köpplová, 2011, p. 151; Johnson, 1996, p. 204). Nevertheless, 

Czechoslovakia’s unique situation within inter-war Central Europe is mentioned by several authors: 

“Preconditions for a tranquil domestic political and economic development did not exist in Central Europe 

after World War I; by the end of 1934 Czechoslovakia was its only functioning democracy.” (Johnson, 1996, 

p. 199). Kitchen (2006, p. 200) makes a similar argument:  

 

“Unlike Poland and Hungary, or the other countries in East-Central Europe and the Balkans, 

Czechoslovakia functioned reasonably successfully as a democracy during the inter-war period. In 

fact it was the only truly democratic nation in the entire area, showing reasonable respect for 

parliamentary procedure, individual liberties and the rule of law. […] The Czech areas of the Hapsburg 

Empire, the provinces of Bohemia and Moravia, and the largely German-populated southern Silesia 

were highly developed and contained a number of important industries, such as Skoda works, that 

had supplied the Austro-Hungarian army with most of its weapons. Rapid industrialization brought a 

marked improvement in the living standards of the Czechs. [...] By the turn of the century the Czechs 

were no longer the serfs of their German overlords.”  

 

The historian Jan Křen believes that Czechoslovakia was affected by the postwar breakdowns, revolutionary 

and nationalistic distempers and wars, but that these effects did not last very long and did not hit the country 

so intensely (Křen, 2005, p. 398). As mentioned above, its capitalist economy was fairly strong. The party-

political consensus of socialist and civic parties – the grand design of the political lay-out of postwar 

succession states – was extraordinarily strong in Czechoslovakia, even when the political scene inherited the 

typically Central European segmentation of the political landscape in many interest-based national parties. 

For instance, in 1920 there were about 25 political parties. Moreover, Czechoslovakia had, similar to its 



 

 

008   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

 

neighbors, frequent government changes (in 1918–1938 there were 23 governments) and relied heavily on 

coalitions (Křen, 2005, p. 401).   

Czechoslovakia’s “golden twenties” did not last, and the new decade brought a global crisis. In the East, 

there was Russia’s forcible collectivization of undeveloped agriculture and unprecedented decrease of living 

standards. In the West, there was “Black Friday”, the New York stock market crash in October 1929 (Křen, 

2005, p. 406). The still weak economies of Central-East Europe were strongly connected to Germany, which 

was severely affected, and the consequences were disastrous. In Czechoslovakia, the foreign trade index 

dropped between years 1929–1938 from 138 to 48 (in dollars per capita) (Křen 2005, p. 407). The situation 

of the Czechoslovak economy, afflicted by the Great Depression, has been described by Václav Průcha 

(1974) as problematic during the entire 1930s: “The crisis, which started in 1929 in New York, lasted in 

Czechoslovakia for as long as 1933, which was longer than in most other countries. Also the recession lasted 

an exceptionally long time, until 1936. By contrast, the expansion was very short (1936–1937) and, 

moreover, it lead into a new crisis in 1937 without a period of boom. At the turn of 1937–1938 a new crisis 

broke out, which started another business cycle of recession” (Průcha, 1974, p. 88 – our translation). The 

unstable political and economic environment in Europe has brought rise of fascism, dictators like Benito 

Mussolini or Adolf Hitler and resulted in the Munich Agreement and break up of Czechoslovakia in September 

1938.  

 
 
Czechoslovakia’s media landscape 
 
 
During the interbellum, Czechoslovakia’s media landscape consisted mainly out of political party periodicals. 

Political parties, such as the National Democrats (Československá národní demokracie), Czechoslovak Social 

Democrats (ČSSD – Československá sociálně demokratická strana dělnická), Czechoslovak Agrarian Party 

(Agrární strana, officially Republikánská strana Československého venkova), Communist Party of 

Czechoslovakia (KSČ – Komunistická strana Československa), Czechoslovak Socialist Party (Československá 

strana socialistická), People’s Party (Československá strana lidová)6 used these party-presses as 

communication means to address their voters. As Bednařík et al. (2011, p. 159 – our translation) say, “party 

politics was promoted especially in the morning editions of the dailies, in which readers were presented with 

speeches of party officers, commentaries on political events, which were rich with respective ideologies, 

summaries of resolutions from party meetings, reflections on competing parties’ activities and other news 

of a political nature.” Next to the production of political newspapers the (party-press) publishing houses 

were also printing various weekly magazines (women, hobby...) and other publications.    

Končelík, Večeřa and Orság (2010, p. 39) have a closer look at the periodicals’ periodicity and circulation. 

Important dailies, they write, were published twice a day. The Sunday edition was considered to be a 

highlight of each daily. Morning and evening circulations of big dailies were different. In the mid-1930s, 

according to the available data, the circulation of some of the big Czech morning papers were as follows: 

Lidové noviny (The People’s Paper): 45 thousand, Národní listy (National Sheets): 20 thousand, Venkov 

(Country): 30 thousand and Rudé právo (Red Right): 25 thousand. The morning papers were considerably 

                                                 
6 See Harna in Marek, Malíř, 2005, p. 537–538; Kitchen, 2006, p. 205; Agnew, 2004, p. 181. 



 

 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   009 

 

more popular: for example Národní politika (National Politics) reached a circulation of up to 150 thousand 

copies, as was recorded by Končelík et al. (2010).   

The organisational structure of the party-press enterprises was influenced by the Czechoslovak legislative 

framework: “Structurally, the press syndicates played an important facilitating role. Large press syndicates 

were connected to political parties, which, according to the law, were not legal entities and therefore could 

not own property or make contracts. Because of this legal requirement, the publishing houses mostly created 

joint stocks or limited partnership companies, headed by (important) leaders of political parties.” (Bednařík 

et al., 2011, p. 163 – our translation) 

During the First Republic, the journalist profession, as Končelík, Večeřa and Orság (2010) say, became more 

organized, with the emphasis on specialization and professional ethics. “Even though the profession was not 

prestigious, there was a journalistic elite[7], represented by journalist-writers and prominent journalists, 

working mainly in dailies, who in their lead articles and keynote commentaries, co-created political 

orientation of their papers.” (Končelík et al., 2010, p. 65–66 – our translation) Tendencies towards the 

‘intellectualization’ of journalism started as early as in the half of the 1880s, by people around the later 

Czechoslovak president Tomáš Garrigue Masaryk: “Their fundamental thesis was the need to reduce exalted 

expressions of ideology in the press, which manifested itself by the use of nationalist rhetoric and inter-

partial political and anti-German confrontations. They required from the modern journalism to contain 

pragmatic argumentation and verification of the facts.” (Bednařík et al., 2011, p. 138) Professional 

organizations were established at the turn of the century, for instance, the Union of Czechoslovak journalists 

in 1902 or the Syndicate of the Czech Journalists in 1909. In 1928, Svobodná škola politických nauk (The 

Free School of Political Studies) was founded in Prague as the first institution designed specifically for 

educating journalists (Bednařík, Jirák, Köpplová, 2011, p. 139). 

 
 
The Prague Stock Printery case study – the actors 
 
 
The case study will analyse the actual practices of party-press publishing, showing the complexities played 

out at the economic, political and journalistic level. In order to do so, we will back to the First Republic of 

Czechoslovakia, and the workings of the Prague Stock Printery (PAT) and its daily newspaper, Národní listy. 

This particular company had been selected for two reasons. Firstly, the political partisanship of the 

newspaper was strong, with the party represented by important political and business figures of its time. 

Secondly, the archive materials, required for case study like this, were the most complete, in comparison to 

the archives of other inter-war publishing houses. In this part, we will first introduce the main actors that 

were involved in PAT. 

 

 
PAT – Prague Stock Printery 
 
 

                                                 
7 The profession was essentially reserved to men, even though several women managed to obtain a position in the daily 

press, with Milena Jesenská, Olga Fastrová or Marie Fantová belonging to the prominent ones (e.g. Penkalová, 2011). 



 

 

010   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

 

The party-press enterprise analysed in this case study is PAT – the Prague Stock Printery, which was affiliated 

to the National Democrat Party. The joint stock company PAT had been established in Prague in 1910, with 

a capital stock of Kč 1 500 000. The right to form a company had been given to Karel Kramář (a member of 

parliament for the National Democrats), Václav Havel (a real estate owner), Alois Rašín (an advocate) and 

other influential politicians and businessmen.8 In 1938, PAT had 300 employees9, out of which 26 were 

journalists; 6 of these 26 were freelancers.10 

PAT belonged to the National Democratic Party – not directly, but the owners of the majority of its stocks 

were leaders of this party during the entire existence of the company.11 In the company’s managing board 

were Karel Kramář (the first Czechoslovak prime minister (1918-1919) and National Democratic party 

chairman) as the chairman of the PAT board, Bohdan Bečka (minister of finance) as its vice chairman, 

František Xaver Hodáč (member of parliament and member of the bank committee of the ministry of finance) 

and other active politicians (Kubů & Douša, 2008, p. 480, 540; State Archive)12 as regular members. In legal 

matters, Alois Rašín, the first Czechoslovak minister of finance, represented PAT (State Archive)13. The 

leaders of the National Democratic Party also owned most of the PAT stocks. In 1937, the majority of stocks 

was owned by vice chairman Bohdan Bečka – his group (his family and friends) owned 6 489 out of total 

20 964 stocks, which is 31 %; the group of chairman Karel Kramář owned 12 %; the group of Dr. Rašín 

owned 8.5 %, the rest was owned by individuals, industrial corporations and banks, including Živnobanka, 

which cooperated with PAT.14 

The main role of PAT was to publish the Národní listy (National Sheets) daily, although PAT was also 

publishing an evening paper, Národ (Nation) and a Monday paper, Ráno (Morning)15. Nevertheless, Národní 

listy was one of the main vehicles that the political representatives of National Democratic Party used to 

pursue its political line, and to address readers in relation to the politics of the party. On the pages of Národní 

listy, the party pursued a “fight for the correction of economic and political conditions”.16  

PAT became Národní listy’s publisher in 1910, but the daily had been founded much earlier, in 1861 by Julius 

Grégr, to – already then – serve as a tribune for Czech national-liberal elite (Velek, 2013, p. 113). Initial 

attempts to acquire a licence for a political daily, by publicist and politician František Ladislav Rieger and 

historian and politician František Palacký had been rejected by the Austro-Hungarian state (Borovička et al., 

2012, p. 32). In anticipation of another negative response, “an application for the licence for Czech political 

daily titled Národní listy was also submitted, by young attorney Julius Grégr, to the proconsulate.” (Borovička 

et al., 2012, p. 37 – our translation) This application was successful, and “Národní listy, which started to be 

published on January 1st, 1861, kept Rieger's line at the beginning, but gradually sought its own way. Their 

                                                 
8 Czech National Bank's archive, Protocol from the meeting, December 17th, 1909.  

9 Compass, Financial Yearbook, Praha, 1938. 

10 Czech National Bank's archive, Internal report – comparison of Národní listy and Lidové noviny dailies, September 29th, 

1939.  

11 Czech National Bank's archive, Protocol from the meeting, December 17th, 1909, List of stockholders, May 29th, 1937.  

12 State Regional Archive in Praha, PAT fund, Minutes from PAT board meeting of April 28th, 1936.  

13 State Regional Archive in Praha, PAT fund, Minutes from PAT board meeting of January 13th, 1936.  

14 Czech National Bank's archive, List of PAT's stockholders, May 29th, 1937.  

15 Compass, Financial Yearbook, Praha, 1938. 

16 Jubilee Národní listy daily, December 21st, 1929 – our translation.  



 

 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   011 

 

publisher changed from unknown articled clerk into the most influential Czech journalistic entrepreneur and 

significant politician,” as Borovička et al. (2012, p. 37 – our translation) described the first years of Národní 

listy. The daily was very active in promoting Czech patriotism and nationalism, and on its pages, the Young 

Czech Party, a party that would later be integrated into the National Democratic Party, “challenged national 

nihilists” (Borovička et al., 2012, p. 325 – our translation). Národní listy was also successful; Borovička et 

al. (2012, p. 319 – our translation) write that in 1886, Národní listy was considered to be “the most influential 

Czech daily.”  

When PAT then acquired Národní listy in 1910, keeping the daily alive always had the highest priority, no 

matter how considerable losses it incurred (State Archive)17. As Sládek (2005) argues, “National Democratic 

Party’s persons of authority also firmly intervened if the ideological line of Národní listy started to deviate 

from the official line of the party.” (p. 598) To illustrate the absolute ruling of the political line of the 

newspaper over the enterprise, let us mention that in 1936, when the economic situation of PAT was 

problematic, its vice chairman Bohdan Bečka (State Archive)18 made a critical comment on the party not 

paying its rent dutifully: “While elsewhere the press is supported by the party, here it is vice versa.” The 

separation of Národní listy from the party, he argued, would have been beneficial for the paper, while at the 

same time, the party could not exist without the paper. (CNB Archive)19. Such a suggestion (from a former 

minister of finance) might have sound ruthless, but his evaluation was quite visionary: according to the 

records Národní listy stopped being published on 15 May 1941 (SOA)20, for reasons that will be discussed 

below.  

 
 
The position of the National Democratic Party 
 
 
As Zdeněk Sládek (2005, p. 593 – our translation) wrote in his book chapter about the National Democratic 

Party (on which this part of the article is based), this party “played a key role in Czech politics at the end of 

the first world war and during constitution of the Czechoslovak state.” In July 1918, when preparing for 

Czechoslovakia’s independence, its political parties agreed to establish a People’s Committee, in which the 

State-Rights Party21, as the National Democratic Party was then called, had the most important role, allowing 

its members to participate in the construction of the legal framework of the new Czechoslovak state.  

The National Democrats presented the constitution of their party in 1919, by announcing a program in which 

the party defined itself as a party of the entire nation; it also then adopted the name of Czechoslovak 

National Democratic Party. The party defended, as Zdeněk Sládek (2005, p. 594 – our translation) describes, 

“an economic democracy, which means the retention of the existing private ownership system”. Sládek 

(2005, p. 594) further argues that this approach had little chance to convince a large constituency, because 

the Czechoslovak political landscape was divided by the many different social interests of particular parts of 

the Czechoslovak society. The National Democratic Party was criticised by those who represented the lower 

                                                 
17 State Regional Archive in Praha, PAT fund, Minutes from PAT board meeting of April 28th, 1936.  

18 State Regional Archive in Praha, Introduction to the inventory of PAT fund  
19 Czech National Bank's archive, Minutes from PAT board meeting of February 27th, 1936 – our translation.  

20 State Regional Archive in Praha, Introduction to PAT fund.  

21 Translation used by McHale (1983, p. 145). 



 

 

012   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

 

classes; they “denounced it for instigating social poverty and injustice. […] In the 1919 elections, the 

National Democrats acquired only 8.2% of the votes, which did not allow them to maintain their position 

and they moved into the opposition.” (Sládek, 2005, p. 595 – our translation) The combination of the small 

share of votes and their relatively high level of influence, might also be explained by the fact that twenty-

five parties participated in these April 1920 elections. Most shares were relatively small: The largest election 

share was 25,7 %, which went to the Czechoslovak Social Democrats (e.g., Harna 2005, p. 550). The 

National Democratic Party’s results were never high, as these voting results indicate: 1919 – 8.2 %; 1920 – 

6.3 %; 1925 – 4.0 %; 1929 – 4.9 % and 1935 – 5.6 % (Harna 2005, p. 550; Sládek 2005, p. 595). Still, the 

party remained influential and became part of the coalition governments of the 1920s; the National 

Democratic Party held the positions of Finance Minister and Minister of Industry and Trade (Sládek, 2005, 

p. 599). The reason for such an influence Sládek explains by the party leader's, Karel Kramář, and his 

followers conviction that “since the party had their merit in the domestic resistance [before Czechoslovakia’s 

independence] and had played a significant role in the foundation of the Czechoslovak state, it was entitled 

to a leading role in the state government.” (Sládek 2005, p. 599 – our translation)  

This right-wing party grouped several fractions, including the protagonists of an “aggressive nationalism”, 

which manifested itself through its claims that only Czech should be used as official language; the keenest 

of them, journalist and writer Viktor Dyk, was also writing for Národní listy (Sládek 2005, p. 600). This 

fraction wanted to join forces with the extreme-right, in particular with the National Fascist League (Národní 

obec fašistická) that had been established in 1925. The National Democrats “not only observed this 

movement with sympathy, they also supplied it with supporters and celebrities” (Sládek 2005, p. 601). As 

also Miroslav Mareš (2006, p. 161) writes: “Some of the Czech right-wing democratic parties had small 

fractions that tended toward fascism. This was typical of the National Democratic Party, Agrarian Party, and 

Czechoslovak People’s Party.” This strategy was blocked by the so-called industrial wing of the National 

Democratic Party, which included Bohdan Bečka and F. X. Hodáč (both were in the managing board of PAT). 

These politicians had a strong position from 1928 onwards, and were therefore capable of avoiding a too 

strong proximity towards the extreme-right. Jaroslav Preiss, the director of Živnobanka, supported them by 

acquiring a controlling interest in PAT, and the general secretary of the Union of Czechoslovak industrialists, 

F. X. Hodáč, was de facto overtaking the party’s management in 1929 (Sládek, 2005, p. 604).  

In his 1929 speech, “K. Kramář reviewed the party’s relations with the fascists. He explained that the National 

Democrats sympathized with them, because they claimed the national idea, fought against communism and 

activated passive members of the party.” (Sládek, p. 603 – our translation) Kramář declared that the National 

Democratic Party would separate from the fascists.  

At the beginning of the 1930s, the National Democrats returned to government, as one of the coalition’s 

parties, providing the Minister of Trade (Sládek, 2005, p. 605). All the groups – the industrial wing, the 

nationalists and the followers of chairman Karel Kramář – engaged in power struggles throughout the 1930s, 

and they all sought to control Národní listy (Sládek, 2005, p. 606). From the beginning of the 1930s, the 

National Democratic Party’s position steadily declined (Kosatík, 1996). Kosatík explains: “Its political 

influence declined even more at the beginning of 1934, when the party – officially to protest against the 

depreciation of the national currency, the koruna – removed its ministers from government.” (Kosatík 1996, 

p. 88 – our translation). For the 1935 elections, the National Democrats, desiring to enter into government 

again, established the National Unification Party (Národní sjednocení) (Mareš 2006, p. 161), grouping 



 

 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   013 

 

together the National Democrats, the National League (Národní liga) and the National Front (Národní fronta) 

(e.g. Mrklas, 2011). Kramář became its chairman (until his death in 1937), although – as Antonín Klimek 

(2002) suggests – Kramář was not in favour of the integration of the National Democrats with the National 

League, with its connections to fascism. Still, “he was sidetracked and all the control of the integration 

efforts was taken over by Hodáč. On 28th October, 1934, the National Unification Party thus proclaimed its 

foundation as a new party, which became later renowned for its motto 'Nothing but the nation'.” (Klimek, 

p. 282 – our translation) In 1935, these two small parties left again, and the National Unification Party then 

“asked for the support of the Agrarian party. The National Democrats thus ceased to exist as an independent 

political force.” (Sládek, p. 614 – our translation)  

 
 

A short note on methodology 
 
 
The case study is based on the analysis of both primary and secondary sources. Primary sources were the 

economic and legal documents on Živnobanka and PAT, complemented by 21 newspaper issues, selected 

throughout the history of the newspaper (1861, 1910, 1921, 1923, 1932, 1936 and 193922). Also two key 

special jubilee issues of the Národní listy newspaper (from 21 December 1929 and 15 December 1935)), 

that were awarded a lot of attention in the PAT documents, were analysed, and used as illustration in this 

article. For this research, different archives were consulted, as listed below: 

 

- The Regional State Archives (Státní oblastní achiv – SOA) in Prague – Chodovec (part of National 

Archives): the minutes of PAT managing board meetings, annual reports, documentation on the 

company’s foundation and correspondence with business partners. The PAT-related documents 

are kept in 28 archive boxes and 46 office books, which takes almost 4,5 meters of shelf space. 

- The archives of Czech National Bank (ČNB) in Prague: PAT loan documentation (kept by 

Živnobanka), which included internal Živnobanka reports containing PAT financial data, the 

minutes of PAT managing board meetings, information about PAT’s competitor, Melantrich 

publishing (also kept by Živnobanka), including annual reports of the company.23 The Živnobanka 

archive (for 1869-1964) is 931 meters long, but only two boxes related to PAT. 

- The National Library Klementinum: financial year-books named Compass, written in German.  

- The issues of Národní listy were studied both in the archive and on-line. Physically, all the issues 

from 1861 to 1941 are kept in the National Museum Library Archive. The entire archive has been 

digitalized recently (after the data collection), and all the issues are now available on-line at 

http://kramerius.nkp.cz/. 

                                                 
22 For each of these years, the issues of March 12th, 13th and 14th were selected. If a particular 14 March issue did not 

have the regular number of pages (8), the issue of the 15th was selected. The relatively small number of newspaper 

issues is legitimated the complementary nature of this analysis, as the main focus is on the analysis of the archival material 

related to Živnobanka and PAT. 

23 The latter documents were only related to the Melantrich branch in Vienna; no documentation was preserved about 

Melantrich’s headquarters in Prague. 



 

 

014   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

 

The historical analysis was driven by the basic principles of source criticism (Shafer, 1974; Howell and 

Prevenier, 2001). Economic documents that were studied in the archives included legal documents (e.g., 

foundation charter, bank contract) which have a high degree of trustworthiness, as well as sources confirmed 

by reference to outside authorities. In practice, the latter often implied that information from PAT was 

corroborated by information from Živnobanka. In a second phase of this historical analysis, the combination 

of analysis and synthesis – Shafer (1974, p. 165) refers to them as "transactional, like the relations of buyer 

and seller, each affecting the other" – has been applied. The actual reporting consists of two parts: In the 

first, more analytical part, the financial, managerial and editorial situation of PAT and Národní listy is 

discussed, in combination with a brief overview of the situation of one of PAT’s competitors, Melantrich. The 

second, more synthetic part, returns to the party press discussion, and evaluates the strengths and 

weaknesses of the case study, in particular in relation to Národní listy. 

 
 
Analysis: PAT and Národní listy’s situation 
 
 
In the first, analytical part, the focus will be placed on the functioning of PAT and Národní listy. We will start 

with a discussion at the economic level, with its two sublevels, the financial and the managerial. To be 

discussed first is the financial sublevel, where an overview of PAT’s results will be given – showing its 

downfall – in combination with a more detailed overview of the results of PAT’s business entities and the 

supportive role of Živnobanka. Secondly, in the subsection on the managerial sublevel, the functioning of 

PAT’s managing board is analysed. Thirdly, we turn to the political and journalistic levels, which are here 

discussed together, as it is too difficult to disentangle them. This part ends with a brief analysis of Melantrich, 

PAT’s competitor, which offers a crucial reference point for our evaluation of PAT’s strategies. 

 
 
PAT’s financial results over time 
 
 
PAT was successful throughout the entire 1920’s. In 1926, the managing board referred to the growth of 

the company’s enterprises. The report for this year mentioned that the newspaper businesses – Národní 

listy, the evening paper Národ and the Monday paper Ráno – produced satisfactory revenue as a result of 

increased income from advertising and subscriptions (SOA – our translation).24 Similarly, the annual report 

for 1927 stated that PAT was doing economically well and enjoyed the attention of both readers and 

advertisers (SOA – our translation).25 In this era, Národní listy’s readers were loyal and committed. In a 

jubilee issue of 21st December 1929, a gallery of subscribers was, for instance, published, including their 

photos, names and occupations. This issue contained 244 pages and included 423 articles, 177 

manifestations of subscribers and readers, and 878 advertisements.26  

Over time the situation changed. According to later numbers, available in reports from managing board 

meetings, PAT sustained losses in the 1930s, which continued to increase until 1940, when the company 

                                                 
24 Regional State Archives in Prague, Annual report of PAT for 1926 year, carton No. 2. 

25 Regional State Archives in Prague, Annual report of PAT for 1927 year, carton No. 2. 

26 Národní listy, jubilee issue of December 21st, 1929. 



 

 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   015 

 

decreased its debts by selling its property. The results were explained in 1935 by “broadly known reasons: 

the opposition standpoint of the newspaper, the decrease of advertisement, the too high overhead costs 

and a permanent burden constituted by debtors.” (ČNB – our translation)27 In 1935, “Národní listy suffered 

a disastrous deficit”, especially because of the decrease in advertising, because of advertisers distancing 

themselves from the politics of the National Democratic Party (SOA – our translation).28 In 1936, the 

“permanent deficit of Národní listy” was mentioned as an explanation for the loss (ČNB – our translation).29 

Advertising revenues from newspapers published by PAT were 6 mil. Kč in 1930. This figure has been 

gradually decreasing, and it reached 4.2 mil. Kč in 1935. The loss in advertisement was most significant for 

Národní listy (SOA).30   

 

Table 1. Financial results of PAT (ČNB, SOA – reports from managing board meetings) 

 
 profit / loss 

1924 332 187 Kč 

1925 327 464 Kč 

1926 416 227 Kč 

1927 424 570 Kč 

1928-1934 N/A31 

1933 -250 000 Kč 

1934 -230 000 Kč 

1935 -317 000 Kč 

1936 -283 000 Kč 

1937 N/A 

expectation 1938 -611 000 Kč 

1939 -620 000 Kč 

1940 -956 000 Kč 

1941 -188 000 Kč 

 
 
The company’s prosperity, until the beginning of the 1930s, with 1919 and 1920 as its best years, is also 

evidenced by the following overview of dividend payments for the period 1918–1930.  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
27 The archives of Czech National Bank, Minutes of PAT managing board meeting in Kramář's villa of December 11th, 1935.  
28 Regional State Archives in Prague, Minutes of PAT managing board meeting of April 28th, 1936, carton No. 2 

29 The archives of Czech National Bank, Minutes of PAT managing board meeting of February 27th, 1936 

30 Regional State Archives in Prague, Minutes of PAT managing board meeting of April 28th, 1936, carton No. 2 

31 N/A means not available.  



 

 

016   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

 

Table 2. Dividend paid by PAT, CZK per a stock (yearbook Compass 1933) 

 
 

1918 24 Kč 1925 18 Kč 

1919 32 Kč 1926 20 Kč 

1920 32 Kč 1927 24 Kč 

1921 20 Kč 1928 24 Kč 

1922 0 Kč 1929 24 Kč 

1923 0 Kč 1930 0 Kč 

1924 18 Kč   

 
 
Results of individual businesses 
 
 
PAT owned a printing works and used it for the production of its own papers, as well as for external 

customers. The company had significant orders from ministries, banks and book publishers, according to 

the 1945 report (ČNB).32 Another of PAT’s profitable operation was the lease of its real estate, Palác Národ 

(Nation Palace) (ČNB).33 However, the operating results of PAT, in the 1930’s, had a constant pattern: 

publishing Národní listy was economically unprofitable, while the printing works remained profitable (ČNB)34, 

and also the Palác Národ (until 1940 – when it had to be sold) generated income. The following table shows 

the economic results in the period of 1933 – 1935, for which the data of individual business units were 

available.  

 

Table 3. Loss and profit from individual business operations of PAT; source: reports by Živnobanka 

 
 Printing works Národní listy paper Národ Palace Total 

1933 1 100 000,00 Kč N/A N/A -250 000,00 Kč 

1934 1 158 000,00 Kč -1 399 000,00 Kč 504 000,00 Kč -230 000,00 Kč 

1935 1 416 000,00 Kč -1 632 000,00 Kč 280 000,00 Kč -317 000,00 Kč 

1936 1 160 000,00 Kč -1 378 000,00 Kč 375 000,00 Kč -283 000,00 Kč 

 
 
The income that originated from Národní listy was generated by both advertising and paper sales (both 

subscriptions and shop sales). An internal report made by Živnobanka in December 1939, based on a balance 

of 1938, showed that the invoiced revenues of Národní listy were still significant, even in the worsened 

financial situation. Advertising created about 40 % of the revenues of the paper.  

 

 

 

 

 

 

                                                 
32 The archives of Czech National Bank, report for the Živnobanka's head office of September 15th, 1945 

33 The archives of Czech National Bank, Minutes of PAT managing board meeting of February 27th, 1936 

34 The archives of Czech National Bank, Minutes of PAT managing board meetings of 1934, 1935 and 1936 year.  



 

 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   017 

 

Table 4. Revenues (invoicing) by individual business operations; source: internal reports of Živnobanka 
 
 

 Revenues (invoicing) from individual businesses in Kč   

 Printing works NL - total Národní listy - revenues by source Advertisement 

   Subscription Shops Advertisement of Národní listy 

1936 5 100 000 8 800 000 2 500 000 2 800 000 3 500 000 40% 

1937 5 300 000 8 400 000 2 300 000 2 600 000 3 500 000 42% 

1938 5 200 000 7 300 000 2 100 000 2 100 000 3 100 000 42% 

 
 
At the same time, there are also more detailed traces of the financial problems and set-backs. An anniversary 

issue, on 15 December 1935, which commemorated 75 years of Národní listy and the 75th birthday of Karel 

Kramář, was planned to have generated an income of Kč 700 000 in total, out of which Kč 450–500 000 

was supposed to come from advertising (ČNB – our translation).35 In reality, the issue generated a revenue 

of only Kč 303 000 (ČNB)36, even though for that year (1935), the acquisition of advertisements for the 

common supplements was halted, so that it would not absorb the anniversary issue’s advertising. This step 

decreased the total revenues from advertising with Kč 300 000. Karel Kramář’s death, in May 1937, meant 

a further serious decrease of revenues from subscription and shop sales, although the revenues from 

advertising were dropping more steadily (ČNB)37. Nevertheless, the situation became unsustainable, and on 

15 May 1941 Národní listy stopped being published (SOA).38 

 
 
Živnobanka’s role in financing PAT 
 
 
The financial position of PAT, at its start-up, was very good, with an easy access to financial capital, thanks 

to its orientation on newly established Czech businesses and their owners. The joint-stock capital of K. 1,5 

mil.39, which the company had at the disposal at its foundation in 1910, increased later to K. 4 mil. and to 

Kč 10 mil. in 1931 (Yearbook Compass).40 Important to note is that after the foundation of the Czechoslovak 

state in 1918, the National Democratic Party was supported by many entrepreneurs and other prominent 

persons (Lustigová 2007, p. 246).  

Živnobanka, at that time one of the most significant financial institutions, used a particular developmental 

strategy. “Its aspiration to build a Czech (national) industry and banking sector brought Živnobanka together 

with Národní listy, which was read by Czech businessmen,” (Kubů & Douša, 2008, p. 475 – our translation). 

The alliance of the National Democratic Party, Živnobanka and PAT represented, thanks to the personal 

connections of members of managing boards and other authorities, the most important economic, political 

and cultural elite of inter-war Czechoslovakia, which shared a right-wing orientation (Kosatík 1996, p. 43). 

                                                 
35 The archives of Czech National Bank, PAT's Request for increase of the bank credit by Živnobanka of August 8th, 1935 

36 The archives of Czech National Bank, Minutes of PAT managing board meeting of February 27th, 1936 
37 The archives of Czech National Bank, Report on the revision of the balance for 1938 year of September 27th, 1939 

38 Regional State Archives in Prague, Introduction to the inventory of PAT fund 

39 Until 1918, the currency of the Austro-Hungarian krone – K. - was used in Czechoslovakia.  

40 Compass, Financial Yearbook, Vienna 1923, Prague 1933. 



 

 

018   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

 

For example, the vice chairman of PAT, Bohdan Bečka, was at the same time vice-chairman of Živnobanka 

and finance minister (Kubů, Douša, 2008, p. 480). Jaroslav Preiss, the director of Živnobanka, although not 

officially present in a governing body of PAT, remained an important figure in the background. Before his 

appointment to Živnobanka, Preiss had been working for seven years in Národní listy as its economic editor 

(Kosatík 1996, p. 121). Later, as Kosatík states, he regularly supported the National Democrats financially. 

For instance, in 1927, he notified Kramář that he donated 200 000 Kč to the party (Kosatík 1996, p. 86). 

Preiss, one of the richest men of his time, was also a close friend of Karel Kramář, the National Democrats’ 

chairman, Kosatík (1996) writes.  

These connections made it possible for PAT to easily borrow money from Živnobanka, but as a consequence, 

PAT’s debt constantly grew. Živnobanka’s “cash office” status is evident from the written money requests 

addressed to Živnobanka (and granted by the bank). For example, a letter to the bank's director Preiss, 

from April 1920, states: “Bohdan Bečka telephoned us to say that Národní listy bought in Vienna the 

complete printing equipment for Viennese K 2 200 000 through the Ministry of Foreign Affairs. He is 

requesting us to release this sum to the Ministry in Vienna.” (ČNB – our translation).41 In the period of 1934–

1939, the requests for financing concerned the daily operations of the newspaper, like paying for the paper 

mill or settling tax payments. PAT's sometimes desperate lack of cash also becomes evident from a letter 

from Marek [his first name was not documented], the then director of PAT, to Živnobanka’s director Balcar 

in December 1939. Marek is asking for the “release of Kč 115 000, which are needed for tomorrow’s payment 

of wages.” (ČNB – our translation)42 

PAT’s high degree of indebtedness becomes visible when the debt ratio is calculated. This indicator divides 

total liabilities by total assets. In PAT’s case, in 1938, the liabilities were Kč 24.6 mil. (debt on mortgage Kč 

19.2 mil. + creditors Kč 5.4 mil.). Its total assets were Kč 34.7 mil. (Yearbook Compass)43, which brings us 

to a (fairly high) debt ratio of 71 %. PAT's debt increased to such an extent that in 1940 the company had 

to sell its building – Národ Palace – to Živnobanka (ČNB).44 

 
 
Management 
 
 
In the 1920’s, the management was mainly performed by the members of the managing board. PAT had 

not appointed a managing director. (Compass, 1923) The members of the managing board were 

representatives of big business, like bank directors, factory owners, and also senators or advocates. There 

were two finance ministers on the board (Rašín and Bečka) (SOA).45 The managing board members’ role 

also was to take an active part in the editorial strategy of Národní listy; each of them was active in one 

particular field, which included the cultural, political, financial and industrial fields. (19-SOA) The autonomy 

of the editor in chief was quite low, as in making decisions he was obliged to approach the editorial 

                                                 
41 The archives of Czech National Bank, a letter to director of Živnobanka Preiss of April 12th, 1920 

42 The archives of Czech National Bank, a letter to director of Živnobanka Balcar from director of PAT Marek of December 

1939 

43 Compass, Financial Yearbook, Praha, 1938. 

44 The archives of Czech National Bank, Minutes of PAT managing board meeting of March 20th, 1940.  

45 Regional State Archives in Prague, Regional Commercial Court, the Abstract of the Companies Register – PAT  



 

 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   019 

 

committee, which consisted of the chairman, both vice chairmen and the board member(s) in charge for 

respective area (SOA).46  

This situation changed in 1933 when the new acting director Marek started to manage PAT. Still, all strategic 

decisions were made at board meetings, by the most important members of the board (Bečka, Kramář and 

Rašín). They also continued to have a considerable influence on the editorial content of Národní listy. This 

situation led to managerial decisions that were more off-handed and not always well-prepared. One trace 

of the dominant role of board members in managing PAT, but also of this less systematic way of dealing 

with the financing of PAT, can be found in the minutes of the December 1935 board meeting, where it was 

suggested to “relieve the liquidity problems of the company by contracting a new mortgage loan.” (ČNB – 

our translation)47 Board members Rašín and Krátký opposed the idea of a new loan, critiquing the lack of 

preparation and time granted to them to familiarize themselves with the proposal. Krátký complained that 

“the board meeting was summoned at the eleventh-hour” (ČNB – our translation)48, something Bečka agreed 

to. Krátký added that even an outsider could see what state the enterprise was in, referring to the use of 

new loans to fill the gaps, without generating sufficient income. 

During this difficult period, Živnobanka played a strong supportive role. For instance, in 1938, the vice 

chairman of the managing board, Bohdan Bečka, asked a “friend” from Živnobanka to nominate someone 

who could, on a daily basis, work for PAT and revise its management.” (ČNB – our translation)49. One year 

later, in September 1939, Živnobanka, which was dissatisfied with the PAT management, organised an audit 

of Národní listy, comparing the daily to a competing newspaper, Lidové noviny. This audit report stated that 

livelier and more sophisticated spirit rules in Lidové noviny. The audit also mentioned that Lidové noviny 

incorporated a number of agile gentlemen, who took care of all company-related processes. In contrast, in 

Národní listy, the report said, “there was a managing board with numerous members, but only relatively few 

executives. The managing director is said to be dependent on the board’s chairman.” (ČNB – our 

translation)50 The audit continues its critique by stating that Národní listy’s staff could show more discipline, 

and that the section chiefs were not very willing.  

 
 
Editorial content of Národní listy 
 
 
Národní listy was, also content-wise, above all committed to the politics of the National Democratic Party. 

From the beginning of the century, the paper had been acclaimed for its outstanding journalism and some 

of the best journalists of that time were contributing to it. Národní listy had a tradition of superior national 

economic pages, also thanks to one of the first Czech economic editors, Jaroslav Preiss, who, as Kosatík 

                                                 
46 Regional State Archives in Prague, Minutes of PAT managing board meeting of January 13th, 1936.  

47 The archives of Czech National Bank, Minutes of PAT managing board meeting in Kramář's villa of December 11th, 

1935 

48 The archives of Czech National Bank, Minutes of PAT managing board meeting in Kramář's villa of December 11th, 

1935 
49 The archives of Czech National Bank, letter from Bohdan Bečka of November 11th, 1938.  

50 The archives of Czech National Bank, internal audit report of September 29th, 1939 – comparison of the Národní listy 

and Lidové noviny dailies.  



 

 

020   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

 

(1996) states, had been working in Národní listy since 1900, and became later Živnobanka's director. “During 

the times the Czech industry and banking sector was developing, he played a pioneering role in Czech 

economics journalism. […] In fact he was the most successful Czech economics journalist of his time.” 

(Kosatík 1996, p. 121) The newspaper’s emphasis on economics journalism can be traced during later years 

as well. In the jubilee issue of December 1929, the newspaper itself described the rationale of the section 

as follows: “We wanted to have authentic economic coverage. Therefore, we entered into relations with the 

most esteemed economists, from the spheres of finance, industry and trade – bank managers, directors of 

the syndicates from trades like brewery, textile industry.” (NL 1929 – our translation)51 

The paper held on to its ideological and political character, even in the 1930s, when nationalism became 

less popular with the majority of the population. Politicians of the National Democratic Party continued to 

be dominantly featured in the newspaper, as is testified by the jubilee issue of December 1935. On the 

opening pages of this issue, there were politically motivated articles by F. X. Hodáč and Josef Lucek, both 

of which were important party representatives and PAT board members. Especially the leader of the National 

Democratic Party gained a prominent presence. The December 1935 issue contained 18 pages devoted to 

Karel Kramář, who then celebrated his 75th birthday. There were articles with titles like “Kramář’s relation 

to Tolstoy”, “Kramář and frontiersmen” or almost full page article “What dr. Karel Kramář means for South 

Slavs”. (NL 1935 – our translation)52  

As mentioned earlier, the editorial policy and the newspaper’s content was strongly influenced by the 

managing board members, as is evident from board meeting reports. During these board meetings, the 

editorial content was discussed in detail. For instance, during one board meeting Kramář came out against 

publishing extensive articles of the parliamentary club members in Národní listy, suggesting that short 

summaries will suffice (SOA).53 These board discussions were often critical towards the content, as is 

illustrated by the minutes from a managing board meeting in 1935. Bečka, advocating saving costs, said 

that for years he has been reproaching the editor’s office: “It is necessary to urge editors to write less than 

today, but in such a way that the paper contains more than today.” (ČNB – our translation)54 In these 

minutes, he also pointed out that the paper does not cover international politics.  

Editorial policies did not always remain uncontested. The promotion of Czech nationalism, which was making 

the paper sell at the beginning of its existence, caused it harm later and increased internal resistance. But 

this resistance against too strong forms of nationalism occurred during the whole history of Národní listy. 

For example at the beginning of the 1920's “almost the entire editorial staff revolted against floods of stories 

permeated with fierce nationalism. Similar actions had been repeated in the history of Národní listy.” (Sládek 

2005, p. 598) In fact, all documented references to the content of Národní listy, in the later period, were of 

a critical nature. The report on the 1938 audit stated that it is possible to read only the first page and the 

                                                 
51 Národní listy, jubilee issue of December 21st, 1929. 

52 Národní listy, jubilee issue of December 15th, 1935.  
53 Regional State Archives in Prague, Minutes of PAT managing board meeting of January 13th, 1936.  

54 The archives of Czech National Bank, Minutes of PAT managing board meeting in Kramář's villa of December 11th, 

1935 



 

 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   021 

 

national economy column; all the other pages were deemed unworthy of attention. “The paper is a fossil 

and is being read by partyliners only”, the report claims (ČNB – our translation).55 

 
 
PAT’s competition – Melantrich 
 
 
Four major party-press companies competed with PAT: Melantrich (connected to the Czech National Social 

Party), Českoslovanská akciová tiskárna (belonging to the religious Czechoslovak People's Party), Tempo 

(connected to a politician, Jiří Stříbrný [his own party was called the National League]) and Novina (belonging 

to the Agrarian Party) (Bednařík et al., 2011, p. 165; Beránková, Křivánková & Ruttkay, 1988, p. 55) The 

largest and commercially most successful of these four companies was Melantrich (Kárník 2000, p. 336), 

which offers an interesting point of comparison. Melantrich was connected to a political party, as well, as 

the Czech National Social Party. Its main daily, České slovo, pursued the voices of that party, but its 

management was not controlled to the same extent as could be seen with other party-presses.  

Melantrich was founded in 1898, when the National Social Party was established (ČNB)56, but remained 

relatively independent from the National Social Party. From 1925 on, the company was run by Jaroslav 

Šalda. During the four decades of his working for the company, he turned it into the most powerful media 

empire of inter-war Czechoslovakia (Fejlek, 1998, p. 12, Šalda, 2001). The table shows the economic results 

of the Melantrich branch office based in Vienna, as almost no economic documents from Melantrich's Prague 

headquarters survived. It documents how the company was able to gradually become profitable again after 

the Great Depression.  

 

Table 5. Economic results of the Melantrich Vienna branch office. Source: Annual report of Melantrich 

Vienna, 1936 

 

1925 4 661 

1926 15 999 

1927 10 528 

1928 9 240 

1929 7 638 

1930 9 780 

1931 -6 948 

1932 -1 946 

1933 -17 507 

1934 -1 391 

1935 -59 

1936 41 

(profit / loss in Austrian shillings) 

 
 

                                                 
55 The archives of Czech National Bank, Report on the revision of the balance for 1938 year of September 27th, 1939.  

56 The archives of Czech National Bank, Melantrich's fund, document Outline of the progress of December 22nd, 1913.  



 

 

022   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

 

The company had 2000 employees in 1938 (Yearbook Compass)57 and published tens of newspapers and 

magazines. Melantrich was also strongly engaged in book publishing (Kárník 2000, p. 336). Its manager 

Jaroslav Šalda decided that the exclusive connection to one political party might restrict the economic 

success of his company. “My business mind observed a long time ago that original, purely political, enterprise 

is an obstruction to business development,” he wrote in his memoirs. He also said he realized that if he 

wanted to attract customers from trade and industry circles, he could only do so with a neutral, apolitical 

firm (Šalda, 2001, p. 67 – our translation). Moreover, Melantrich used marketing elements in its strategic 

development. In the 1930's, for example, the company started publishing a magazine called Eva, which 

focussed on knitting and other handicrafts. To attract female readers to this magazine, Melantrich opened 

“Eva's Factory” which offered wool and patterns for the designs published in its magazines. As Šalda himself 

claims, “‘Eva's Factory’ eventually became a very prosperous department of Melantrich” (Šalda, 2001, p. 213 

– our translation).  

Melantrich did not stop working, not even during German occupation, as Fejlek (1998) recorded in his book 

on the publishing house. When the communists gained control over Czechoslovakia in 1948, the company 

did not become extinct either. Its activity was nevertheless reduced, and it operated mainly as a book 

publisher (Fejlek 1998, p. 16). After the revolution in 1989, the Slovo newspaper (originally České slovo, 

successor to Melantrich) was first sold to Chemapol, then to German publishing group N-Tisk/MittelRhein 

Verlag, as Josef Schrabal (2002), former journalist of the newspaper, wrote.  

 
 
Evaluating the strengths and weaknesses of Národní listy as a party-press 
 
 
In the introductory and theoretical parts of the article, the argument was made for a fair evaluation of the 

party-press model, within succumbing to the need to automatically confirm the superiority of the corporate-

capitalist model. Instead, the party-press model needs to be judged on its merits, by looking at its strengths 

and weaknesses. The strategy that is used to do so is to revisit the detailed analysis that the previous part 

has produced, from a more synthetic perspective. In line with our historical analysis, outlined in the 

methodological part of this article, this synthetic perspective will allow us to focus on the Národní listy 

component of the PAT case study, evaluating Národní listy’s functioning at the three levels that we 

distinguished before: the economic, political and journalistic level. We will start with the political level. 

 
 
The political level 
 
 
The inter-war period was the golden age for the political press. The advantages of the alliance of party and 

press on the political level were considerable. Národní listy was a platform of communication for the National 

Democrats, allowing the political representatives of the National Democratic Party to reach out to their voters 

and public, and to promote the Czech nationalism that was typical for the National Democrats. But the 

advantages for the National Democratic Party were also symbolic, as the newspaper served (in the 1920’s) 

as a showcase for the party, articulating it with commercial success and bearing witness of the managerial 

                                                 
57 Compass, Financial Yearbook, Praha, 1938. 



 

 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   023 

 

skills of the party leadership. Moreover, the newspaper allowed to make the political support and prestige 

visible: the 1929 jubilee issue is a good example here. Národní listy also benefited from this situation, as 

the ideological association with the National Democrats provided them with a loyal and guaranteed 

readership, but also with committed advertisers. Looking at a broader socio-political level, we can also argue 

that in intra-war Czechoslovakia, pluralism remained protected through external pluralism, although the 

party-press lead to the segmentation of the Czechoslovak public space. Nevertheless, a high plurality of 

societal voices was still present, through the different party-presses. 

The interlocking interests also created several vulnerabilities, as the focus on a particular ideological project 

also avoided a dialogue with non-voters, turning the newspaper into what would now be called an echo 

chamber. The close affiliation also meant that if the party’s success would decrease, the number of readers, 

subscribers and advertisers would equally decrease, threatening the newspaper’s survival. Moreover, a 

newspaper requires a serious and inflexible investment in human and financial resources, which cannot be 

used for other communicative strategies. A newspaper in crises only increases the drain on the resources of 

the party. This is exactly what happened to Národní listy in the 1930’s. The political authority of the National 

Democrats steadily weakened, from the beginning of 1930’s onwards, and its nationalist ideology become 

discredited through the rise of national-socialism. The party’s political influence declined even further at the 

beginning of 1934, when the party withdrew its ministers from government. The paper lost advertisers and 

readers, and the pressure on the National Democrats increased. A further serious decrease in revenues, 

from subscriptions and shop sales, hit the paper after death of the party’s chairman Karel Kramář, and the 

newspaper only survived for a few more years after that. 

 
 
 
The economic level 
 
 
Národní listy, whose primary objective was political (and not economic), managed to survive economically, 

in a capitalist context, for a very considerable amount of time. In the 1920’s, Karel Kramář and Czech 

nationalism were popular, which provided Národní listy also with a financial backbone. Its advertisement 

was well targeted, aiming for the upper middle class. The advertisers were loyal and the income they 

generated amounted to about 40 % of invoiced revenues of Národní listy. As mentioned before, the decrease 

of popularity of Czech nationalism (and the death of Kramář) created the inverse effect, and the newspaper’s 

income structurally decreased.   

The affiliation between the National Democrat Party and Národní listy also allowed the latter access to 

capital, through the connections with rich, politically right wing oriented people willing to buy stocks or to 

give direct cash subsidies. One particularly important connection, from which PAT profited, was that with 

Živnobanka, one of the most significant financial institutions of that time. This connection allowed PAT to 

easily borrow money, especially in the second half of the 1930’s, when Národní listy was in financial 

difficulties. But this sponsorship had its limits, and eventually PAT had to sell its valuable property to 

Živnobanka. The willingness to sponsor PAT and Národní listy for a longer period, on purely political grounds, 

whilst ignoring the companies’ economic problems, did not materialise, which contributed to the demise of 

the newspaper.  



 

 

024   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

 

But here we should also point out the more general influence of the economic crisis, which reduced the 

availability of advertising income. PAT, as other media companies, sensitive to such changes in the economy, 

suffered during the Great Depression in the 1930’s. One of PAT’s competitors, the Melantrich publishing 

house, was more commercially oriented and politically more independent – and thus also not affiliated with 

an ideology that became more and more discredited. Also this company was affected by the economic crisis, 

but when the overall economic situation improved, this company gradually managed to become profitable 

again. 

Finally, there is also a managerial sublevel, as PAT and Národní listy were managed by the key figures of 

the National Democratic Party, whose main priorities lay with the party’s ideological project. One argument 

here would be that the management consisted out of successful politicians, who also had strongly developed 

managerial skills, and access the decision-making realms of government (and the information that circulated 

there). At the same time, the board members, chairs and vice-chairs also had other concerns, and the time 

they could spent on PAT’s and Národní listy’s management was limited (also because of their interest in the 

content of the newspaper as well). A managing director, who focussed on the management of these 

businesses, was only appointed quite late. Moreover, the management of PAT and Národní listy, compared 

to that of Melantrich, was not extremely creative, and diversification strategies (and new business 

opportunities) were not developed. PAT’s main strategy consisted of borrowing money from Živnobanka, a 

strategy which turned out not to be sustainable. 

 
 
The journalistic level 
 
 
Although the party-press is often seen as juxtaposed to journalistic quality, the Národní listy case also shows 

how the alliance between party and press can strengthen its journalism, in the case of Národní listy, its 

economic journalism. If we return to the evaluations from that time, its economic section was often credited 

for being excellent, something that also other (academic) analysis confirmed. Our own analysis showed that 

it thrived thanks to the connections with people from the business world, supported by the tradition set-out 

by Preiss. Moreover, Národní listy was able to employ a series of prominent journalists, especially at the 

beginning of its operation, after PAT was founded and the newspaper taken over from its original owners. 

The paper maintained this tradition of quality (economic) journalism, but also innovated by employing some 

of the first females to write for Národní listy, such as Milena Jesenská (e.g., Penkalová, 2011) and Milada 

Sísová (State Archive)58. Although other sections were critiqued, the quality of the economic section was 

confirmed until the last years of the newspaper, when the 1938 report stated that (only) the economy pages 

were worth reading. 

But Národní listy’s journalism should not be naïvely celebrated either. Its partisan journalism is considered 

problematic when today’s standards are used. Even if external pluralism was achieved (through the diversity 

of party-political newspapers), the risk of party loyalty prevailing over truthful and balanced reporting was 

considerable. One trace of this can be found in the 1935 statement from vice chairman Bečka who himself 

                                                 
58 State Regional Archive in Praha, PAT fund, Minutes from PAT board meeting of January 13th, 1936. 



 

 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   025 

 

complained that “the paper knows nothing about world politics,” (ČNB – our translation)59 as the newspaper 

strongly focussed on National Democrat politics and nationalism. Moreover, the journalistic autonomy was 

limited, with an editor in chief that was dependant on the editorial committee, which consisted out of the 

chairman, the vice-chairmen, and the board member responsible in charge of the specific topical field. The 

board exercised strong control over the content of the newspaper, despite the staff members’ revolts that 

were mentioned in part 7. The former also added their own articles, which lead to long, politically oriented, 

articles full of nationalism. This ideological preference would – in the end – also harm the newspaper, when 

nationalism fell out of grace. 

 
 
Conclusion 
 
 
Media organizational models are deeply embedded within particular ideologies, which tends to complicate 

their analysis. All too often, as illustrated in our theoretical discussion, contemporary media models are 

celebrated, and legitimated by the disavowal of preceding models. One of the consequences of this line of 

thought is that these contemporary models are defined through a discourse of progress, which articulates 

them as the outcome of a logical – even natural – evolution. This evolution is seen to have brought about 

the demise of the previously dominant models and to result in structural improvements for all involved. 

Simultaneously, contemporary models claim a taken-for-grantedness, that supports the idea that they will 

continue to exist into eternity. This taken-for-grantedness also produces a situation where a model that was 

dominant in the past (the political model) is evaluated through the lenses offered by a model dominant in 

the present (the corporate-capitalist model), which causes a degree of analytical blindness. Another 

consequence of this line of thought is that the contingency that characterizes both older and contemporary 

models is removed from the equation. It is not our ambition to develop new models, or fine-tune them. The 

contribution of our case study is to illustrate the argument that each of these media organizational models 

has had a variety of manifestations in social practice, as our case study analysis and synthesis illustrated. 

Sometimes these practices were (more or less) in alignment with the dominant model, but sometimes they 

were very different. Also some of their key components, as for instance professional journalism, were not 

as stable as these model claims, and our case study shows that many different types can (co-)exist in a 

particular setting, and across different settings. 

Obviously, evaluating models that were dominant in the past, and simultaneously trying to bracket the truth 

claims of contemporary models, poses serious methodological challenges. Here, one not only has to face 

the often-encountered problems of historical research (e.g., source availability, accessibility and reliability) 

and the limitations brought about by the focus on one case study, but also the difficulties that analysts have 

to face when trying to move beyond contemporary hegemonies. The horizons that these contemporary 

models create are sometimes hard to overcome, which impedes upon a fair evaluation of the strengths and 

weaknesses of previously hegemonic models. In this particular research project, this is further complicated 

                                                 
59 The archives of Czech National Bank, Minutes of PAT managing board meeting in Kramář's villa of December 11th, 

1935.  



 

 

026   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

 

by our ethical reservations with ideologies propagated by the actors in this article’s case study, which in 

some cases leaned towards fascism (see Mareš, 2006, p. 161).  

If we return to our discussion of the political model, as it was manifested through the workings of PAT and 

Národní listy, we can see a series of advantages for the National Democrats and Národní listy, that might 

not be highlighted when using a ‘pure’ corporate-capitalist model to evaluate PAT and Národní listy, although 

these advantages are not new to the journalism studies literature discussed in the theory part. Národní listy 

allowed the National Democrats to communicate directly to their electorate, but also facilitated Národní listy 

to reach a readership they were ideologically aligned with. Also the readers were offered clarity in 

relationship to the ideological position of the newspaper, in a media landscape driven by external pluralism. 

Financially and managerially, Národní listy also benefitted from their alliance with the National Democratic 

Party, as its networks gave the newspaper access to skilled managers and to capital, in particular through 

the privileged relationship with Živnobanka, that kept the newspaper alive for a (relatively) long period. At 

the journalistic level, Národní listy was a platform for economic journalism that played a significant role in 

Czechoslovakia, as also other authors have argued (Kosatík, 1996).  

Národní listy had structural weaknesses, which eventually lead to its demise. Národní listy’s ideological 

alliance with the National Democrats implied a strong dependence on the societal support for their particular 

(nationalist) project – which also had an economic dimension, as only ideologically affiliated news consumers 

and advertisers would support the Národní listy. This narrowed down their client and advertiser base. Also 

the National Democrats’ strong control over the newspaper, with little space for editorial independence but 

also with little managerial creativity, added to the newspaper’s structural problems, particular in times of 

economic crisis. Nevertheless, the political media model also produced a set of advantages for Národní listy, 

which our case study allowed highlighting: The newspaper managed to survive its crisis for almost a decade, 

supported by Živnobanka. This bank took the position of Maecenas, driven by political reasons, and not so 

much that of investor with an economic rationale. Although Živnobanka’s support turned out not to be 

endless, the alliance of media, politics and capital proved helpful to keep the newspaper going for a relatively 

long time, something which is unlikely to have happened in a corporate-capitalist model. Even though there 

are structural problems with the political model – as there are with any model – the Národní listy case study 

indicates that it is unfair to dismiss this political model as necessarily inferior, undesirable and unsustainable.  

 
 
Acknowledgements 
 
 
The authors would like to thank Barbara Köpplová, Charles University in Prague, for her inspiration and 

feedback. We also want to thank the members of Joint Writing Seminar (Roman Hájek, Anna Batistová and 

Zuzana Karaščáková) for their appreciated help in discussing earlier versions of this article. For access to 

valuable archive materials, we wish thank to the Czech National Bank Archives.    

 
 
References 
 
 
Agnew, H. L. (2004). The Czechs and the Lands of the Bohemian Crown. Stanford, CA: Hoover Press.    



 

 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   027 

 

Albuquerque, de A. (2013). Media/politics connections: beyond political parallelism. Media, Culture & 

Society, 35: 742-758. 

Bednařík, P., Jirák, J. & Köpplová, B. (2011). Dějiny českých médií. Od počátku do současnosti. Praha: 

Grada. 

Beránková, M., Křivánková, A. & Ruttkay, F. (1988). Dějiny československé žurnalistiky. III. díl. Praha: 

Novinář.  

Borovička, M., Kaše, J.,  Kučera, J. P. & Bělina, P. (2012). Velké dějiny zemí Koruny české XII.a, Praha: 

Paseka.  

Chalaby, J. (1996). Journalism as an Anglo-American invention: A comparison of the development of French 

and Anglo-American journalism, 1830–92, European Journal of Communication, 11: 303–326. 

Christians, C. G., Glasser, T. L., McQuail, D., Nordenstreng, K. & White, R. A. (2009). Normative Theories of 

the Media. Journalism in Democratic Societies. Urbana & Chicago: University of Illinois Press.  

Fejlek, V. (1998). Melantrich – Nepodlehne ani ohni ani meči. Praha: Melantrich.  

Gurevitch, M. & Blumler, J. (1995). The crisis of public communication. Routledge, New York.  

Hadenius, S., Weibull, L. (1999). The Swedish newspaper system in the late 1990s: Tradition and transition, 

Nordicom Review, 20: 129–152. 

Hallin, D. C., Mancini, P. (2004). Comparing media systems: three models of media and politics. New York: 

Cambridge University Press.  

Hardy, J. (2008). Western media systems. New York: Routledge.  

Harna, J. (2005). Stranickopolitický systém v Československu v letech 1918 – 1938 in Malíř, J., Marek, P. et 

al. Politické strany (I – 1861 – 1938). Brno: Doplněk. 

Howell, M. & Prevenier, W. (2001). From Reliable Sources: An Introduction to Historical Methods. Ithaca: 

Cornell University Press.  

Humphreys, P. J. (1996). Mass Media and Media Policy in Western Europe. Manchester University Press, 

Manchester. 

Johnson, L. R. (1996). Central Europe: Enemies, Neighbors, Friends. Cary, NC: Oxford University Press.  

Kárník, Z. (2000). České země v éře první republiky (1918 – 1938) I. Praha: Libri. 

Kitchen, M. (2013). Europe Between the Wars. Abingdon: Routledge.  

Klimek, A. & Hofman, P. (2002). Velké dějiny zemí Koruny české XIV: 1929 – 1938. Praha: Paseka.  

Končelík, J., Orság, P. & Večeřa, P. (2010). Dějiny českých médií 20. století. Praha: Portál.  

Kosatík, P. (1996). Bankéř první republiky – Život dr. Jaroslava Preisse. Praha: Motto. 

Křen, J. (2005). Dvě století střední Evropy. Praha: Argo.  

Kubů, E. & Douša, J. (2008). Finanční elity v českých zemích (Československu) 19. a 20. století. Praha: 

Dokořán. 

Lustigová, M. (2007). Karel Kramář – První československý premiér. Praha: Vyšehrad. 

Mancini, P. (2012). Instrumentalization of the media vs. political parallelism, Chinese Journal of 

Communication, 5(3): 262–280. 

Mareš, M. (2006). Czechoslovakia, in Blamires, C. & Jackson, P. (eds.) World Fascism: A Historical 

Encyclopedia, Volume 1. Santa Barbara: ABC-CLIO, pp. 161-163. 

McHale, V. E. (1983). Political parties of Europe. Westport, CT: Greenwood Press. 



 

 

028   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

 

MM-CM. (1992). Council of Europe’s Committee of Experts on Media Concentrations and Pluralism: Report 

from the 3rd meeting of the Committee of Experts on Media Concentration and Pluralism, MM-CM 

(92)12. Strasbourg: Council of Europe 1992. 

Mrklas, L. (2011). Karel Kramář a národní demokracie in Kvaček, R. & Loužek, M. Karel Kramář: 150 let od 

narození: sborník textů. Praha: Centrum pro ekonomiku a politiku.  

Nerone, J. C. (1995). Last rights: revisiting four theories of the press. Urbana & Chicago: University of Illinois 

press,).  

Penkalová, L. (2011). Rubriky pro ženy v denním tisku 20. let 20. století a jejich autorky: Olga Fastrová, 

Marie Fantová, Milena Jesenská, Staša Jílovská a Zdena Wattersonová. Dissertation. Praha: Charles 

University, FSV.   

Peruško, Z. (2010). The link That Matters: Media Concentration and Diversity of Content, in Beata 

Klimkiewicz (Ed.) Media Freedom and Pluralism: Media Policy Challenges in the Enlarged Europe. 

Budapest: Central European University Press, pp. 261-273.  

Picard, G. R. (2011). The Economics and Financing of Media Companies. Second edition, New York: Fordham 

University Press.  

Průcha, V. et al. (1974). Hospodářské dějiny Československa v 19. a 20. století. Praha: Nakladatelství 

Svoboda. 

Průcha, V. et al. (2004). Hospodářské a sociální dějiny Československa, 1. díl. Brno: Doplněk. 

Šalda, J. (2001). Budování tisku za Rakouska, Československé republiky a jeho obrana za německé okupace. 

Praha: EVA – Milan Nevole.  

Schrabal, J. (1999) To byl Melantrich: Konec stoleté slávy českého nakladatelství. Newyorské listy: Nezávislé 

české elektronické noviny, [online], retrieved on October 30th, 2014: 

www.columbia.edu/~js322/nyl/melantrich/melantrich.html 

Shafer, R. J. (1974). A guide to historical method. Homewood, IL: Dorsey Press. 

Siebert, F. S., Peterson, T. & Schramm, W. (1956). Four Theories of the Press. The Authoritarian, Libertarian, 

Social Responsibility and Soviet Communist Concepts of What the Press Should be and do. Urbana: 

University of Illinois Press.  

Sládek, Z. (2005). Československá národní demokracie in Malíř, J., Marek, P. et al. Politické strany (I – 1861 

– 1938). Brno: Doplněk. 

Van Kempen, H. (2007). Media-Party Parallelism and Its Effects: A Cross-National Comparative Study, 

Political Communication, 24: 303–320.  

Velek, L. (2013). The Press Affiliated with the Liberal National Party, 1861–1914. The Structure of the Media 

Organization of a Czech Party for Notables. Praha: Acta Universitatis Carolinae, pp. 109 – 140.  

 
 
Sources  
 
 
Compass 
 
 
- Financial Yearbook Compass, Vienna, 1923 

- Financial Yearbook Compass, Praha, 1933 

http://www.columbia.edu/~js322/nyl/melantrich/melantrich.html


 

 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   029 

 

- Financial Yearbook Compass, Praha, 1938 

 
 
Regional State Archives in Praha, fund PAT 
 
 
- Introduction to the inventory of PAT fund 

- 1926 Annual report PAT, Praha 

- 1927Annual report PAT, Praha 

- Minutes from PAT board meeting of January 13th, 1936 

- Minutes from PAT board meeting of April 28th, 1936 

- Minutes from PAT board meeting of May 13th, 1937  

- Request for a state loan, 1940 

 
 
Archive of the Czech National Bank, file with loan documentation related to Prague Stock Printery 
 
 
- Protocol on the meeting, December 17th, 1909 

- Internal report – comparison of Národní listy and Lidové noviny of September 29th, 1939 

- List of stock holders of May 29th, 1937 

- Records from the board meeting of February 27th, 1936 

- Records from the board meeting of December 11th, 1935 

- Report for the management of September 15th, 1945 

- Report of the balance audit for 1938 year of September 27th, 1939 

- Letter to Živnobanka's director Preiss of April 12th, 1920 

- Report to the Živnobanka’s head office, March 1934 

- Report to the Živnobanka head office, December 1936 

- Letter from Bohdan Bečka, November 1938 

- Letter of PAT director Marek to Živnobanka’s director Balcar, December 1939 

 
 
Archive of the Czech National Bank, file with loan documentation related to Melantrich Vienna: 
 
 
- Annual report of Melantrich Vienna, 1936 

 

Národní listy issues 
 
 

- 21 newspaper issues, selected throughout the history of the newspaper (1861, 1910, 1921, 1923, 1932, 

1936 and 1939) 

- Jubilee issue of Národní listy of December 21st, 1929 

- Jubilee issue of Národní listy of December 15th, 1935 


