
 
Observatorio (OBS*) Journal (2022, vol 16, no1), 198-216                                                                            1646-5954/ERC123483/2022     198 

 
Copyright © 2022 (Katarzyna Aneta Konarska). Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial Generic 

(cc by-nc). Available at http://obs.obercom.pt. 

 
Re-transformation of the polish and hungarian media systems? 

Changes in media policy  
 

 
Katarzyna Aneta Konarska* 

 
* University of Wroclaw (katarzyna.konarska@uwr.edu.pl) 
 
 
 
 
 

Abstract 
 

Since 2010 in Hungary, and since 2015 in Poland, disturbing changes in media policy have been 
implemented by right-wing governments, with implications for the media’s freedom and pluralism in 
both countries. The worsening situation is evidenced, inter alia, by reports and studies carried out by 
international organisations such as Freedom House and Reporters Without Borders. An analysis of the 
regulations introduced and the actions of government elites consisting in interfering in media markets 
and public media activities reveals many similarities and common elements of media policy. These 
changes are so severe and so far, removed from European standards and practices in countries which 
are so-called full democracies that one has to wonder whether the actions of the Hungarian and Polish 
authorities are not a sign of another transformation, which this time involves a move from a democratic 
system towards a quasi-authoritarian one. The present study is based on the political-regulatory 
perspective; it applies selected criteria of comparative analysis according to the concept of Hallin and 
Mancini, taking into account additional factors, indicated as necessary by researchers dealing with the 
media systems of Central and Eastern European countries. 

 
Keywords: media systems, media policy, PSM, Poland, Hungary 

 
 

 
 
Introduction ! theoretical background 

 
For the comparative analysis of media systems, the criteria proposed by Hallin and Mancini (2004) are most 
often used, based primarily on the relationship between political actors and the media, which is expressed 
in terms of political parallelism and the degree of state intervention in the functioning of the media. This 
approach also considers other essential aspects that translate the relationship between media and politics 
in a country, such as historical and cultural circumstances. This concept has already been used in many 
comparative analyses of media systems, also in relation to the Central and Eastern European countries 
neglected by researchers. More often than not, studies of this region have shown proximity to a polarised 
pluralism model characterised by a high degree of political parallelism and state intervention, low levels of 
journalistic professionalism and low press readership (Wyka, 2017; Balčytiene, 2013; Dobek-Ostrowska, 
Głowacki, 2011). Nonetheless, further media systems research of this region has proved major differences, 
both within its scope, as well as significant differences with respect to approaches towards Mediterranean 
model.  



 
 

OBS* Journal, 2022, 16(1)                                                                                                                           Katarzyna Aneta Konarska      199 

 

The research by Peruško, Vozab and Čuvalo (2013) taking into account same of Hallin and Mancini’s criteria 
hale been extended with audience behaviour and media consumption variables and have yielded three main 
clusters of data. The first cluster consisted of countries in Southern Europe and the former communist bloc, 
which showed that in terms of public television quality, the circulation of newspapers and the journalistic 
culture of independence, the results were significantly lower than in other European countries. In the 
South/East European model, higher scores were shown for political and economic parallelism. The second 
cluster consisted of countries of the so-called European current, which included the United Kingdom, Ireland, 
France and Germany, as well as Slovenia and Czechia. The second cluster countries are rather dispersed on 
the structural variables of media systems, but similarities emerge from party and owner influence and 
journalistic culture, where they all tend to group around median values. The last cluster is a distinct 
Scandinavian group, where the countries tend to score higher on public television quality, newspaper 
circulation and journalistic culture of independence and lower then average on party and owner influence. 
The research by Peruško, Vozab and Čuvalo shows that the media systems of the Central and Eastern 
European region share some common features with Western models, as well as that they do not constitute 
a homogeneous group, but are characterised by diversity and their dynamics (2013, p.145). 
In this context, the typology proposed by Dobek-Ostrowska (2015), which refers only to Central and Eastern 
European countries, confirms the thesis of the diversity of the region and, consequently, the possible 
diversity of media systems as well. The analysis was based primarily on parameters defining the relationship 
between the media and politics, evidencing the occurrence of political parallelism and economic indicators 
providing knowledge on economic development, which plays a significant role in the transformation of the 
media market. Four main media models were identified: the Hybrid Liberal model, the Politicised Media 
model, the Media in Transition model and the Authoritarian model. The first group included the Western 
Slavic countries, i.e. Czechia, Poland and Slovakia, the Baltic States (Estonia, Latvia and Lithuania) and 
Slovenia. At the time of the study, all countries had free democracies according to the freedom of the World 
index and flawed democracies in the Democracy Index. It was also noted that the situation of media and 
freedom of speech in this group was much better than in the rest of the CEE countries. Countries belonging 
to the hybrid liberal model are characterised by the highest democratic standards and relatively weaker 
political parallelism than the rest of the countries in this part of Europe and a higher degree of 
commercialisation, and thus tabloidisation, of the media. Four years after this concept was first published, 
the data were revised (Dobek-Ostrowska, 2019, pp. 261-262). It was observed that political, economic and 
social processes in Central and Eastern Europe are still very dynamic, as evidenced by, among others, the 
changes that have taken place in Poland or Hungary. After reassessment, Poland was included in the second 
model – the Politicised Media, including Hungary, Croatia, Bulgaria, Romania and Serbia. This group is 
distinguished by the low standards of democracy and political culture in societies and the high politicisation 
of public media and the high degree of party control over these broadcasters. The proximity of this group 
of countries is also confirmed by the results of the indices analysed. The Media in Transition model includes 
the Balkan region countries (Albania, Bosnia and Herzegovina, Kosovo, Macedonia, Montenegro) and the 
two former Soviet republics, Ukraine and Moldova, which are characterised by both low economic and 
democratic indicators. These countries are still in transition to democracy, which is reflected in a culture 
with very low journalistic professionalism and high politicisation of the media. The typology is closed by the 
authoritarian model, which includes Belarus and Russia. Both countries do not meet the conditions of 



 
200  OBS* Journal, 2022, 16(1) 

 

democratic states, and the characteristics of the media systems reveal features of the analogous model 
described by Siebert, Peterson and Schramm (1984). 
To conclude, several common references can be noted in the research on CEE countries’ media systems, 
correlating with Hallin and Mancini’s system approach. Structural variables are an important criterion, based 
on broadly defined political conditions, the degree of democratisation or consolidation of democracy, which 
translates into the extent of administrative and political control over the media and institutions regulating 
the media sector, or simply the degree of their independence. Economic or business criteria determining the 
media’s ownership structure, the degree of concentration and diversity of the market are also a consequence 
of such an approach. The dimension is determined by the nature, source and extent of financial resources 
available to the media. Cultural and civilisational factors, which also have their roots in the “heritage of the 
past,” are also not insignificant and may translate into the media’s general social conditions. This concerns 
not only institutionalised democratic rules and values, expressed, for example, in social attitudes and the 
activities of public institutions, but also the conditions, forms and ways of using the media, the consequences 
of which may include society’s relations with the media environment, expressed, for example, in the degree 
of trust in journalists.  
The article’s objective is to analyse changes implemented to the system in recent years in Hungary and 
Poland’s media sectors. These two countries have been chosen to the comparison following, among others, 
Dobek-Ostrowska’s research data, but also due to reports of international organisations, such as Freedom 
House or Reporters Without Frontiers, that point to the high level of similarity of changes and outcomes in 
policy in the countries in this sphere. That is why, it was decided to verify if and in what range is the 
correlation between the two countries on the regulatory level. For this purpose, criteria of comparative 
analysis used by Hallin and Mancini have been chosen as the basis of the analysis. This study relies primarily 
on formal-institutional criteria indicating the degree of state intervention in the media market’s functioning, 
mostly through regulation and the practice of regulatory bodies. The second aspect of the research is the 
analysis of the correlation between the political sphere and the media, proving political parallelism.  
 
 
 
Poland and Hungary against the background of central and eastern Europe 
 
The process of systemic transformation of the former Eastern Bloc countries took place on many levels and 
under different political, social and economic conditions, and thus was not homogeneous (Fiszer, 2016, p. 
100). In Poland and Hungary, the transformation was based on negotiated agreements between the 
communist authorities and the new opposition elites, while in countries such as Czechoslovakia and Romania 
the changes were more violent. System and economic reforms were also carried out differently, which 
resulted from different political and economic heritage (Zielonka & Manicni, 2012, p. 1). For example, in the 
initial period, the decrease in the level of production and national income ranged from 18% in Poland to 
about 65% in Lithuania, and the period of transformation recession lasted roughly from 2 to 8 years. 
Legislative changes enabling the development of a market economy, the inflow of foreign capital, partnership 
and then accession to the European Union brought the expected improvement in the economic situation of 
the countries of Central and Eastern Europe, which was reflected in higher economic growth dynamics than 
the average of the economies of the so-called top 15 countries. Poland even managed to completely close 



 
 

OBS* Journal, 2022, 16(1)                                                                                                                           Katarzyna Aneta Konarska      201 

 

the development gap with Portugal and Greece in 2015, which is assessed as an optimistic development 
forecast for the entire group of countries that joined the European Union in 2004 (Lissowska et al., 2019).  
As the Freedom House and Economist Intelligence Unit data show, the level of democracy in Central and 
Eastern European countries has changed significantly over the years. The Freedom House indices, in the 
first 10 years since the beginning of the transformation – although they made it possible to classify most of 
the countries in the region as having a free status – it was only in the second decade that they obtained the 
highest score and were classified as democracies, fully guaranteeing civil liberties and political rights. 
Similarly, the Economist Intelligence Unit data shows that the region’s situation began to stabilise in the first 
years of the 21st century, with most countries considered “full democracies.” Some countries, such as 
Czechia and Estonia, were even among the world’s thirty best-rated democracies.  

 
Figure 1: Freedom in the World report, Freedom House*  

 

 

* Freedom Index: 1.0-2.5 free status; 3.0-5.0 partially free status; 5.5-7.0 no freedom status.  
Data presented for a year denotes research relating to the relevant year, meaning that individual reports 

were presented in the following year. 
Source: Country and Territory Ratings and Statuses FIW 1973-2020, Freedom House, 

https://freedomhouse.org/report/freedom-world (20.09.2020) 
 
Since 2010, however, a changing trend in the assessment of the level of democracy can be observed, which 
is also reflected in the studies of the stability of the Central and Eastern European countries’ systems. While 
an assessment by the Fund for Peace in 2020 identifies most countries in the region as stable or less stable, 
at the same time an increase in destabilising activities is perceived. Poland, Hungary, Czechia, Slovakia and 
the Baltic States, inter alia, were identified as those which have experienced a weakening of democratic 
values and institutions in recent years.  

0

1

2

2

3

4

1990 1995 2000 2005 2010 2015 2017 2019

Czech Republic Estonia Lithuania Latvia Poland Slovakia Slovenia Hungary



 
202  OBS* Journal, 2022, 16(1) 

 

Negative trends in the assessment of the level of democracy of individual countries coincide with the 
assessment of freedom and pluralism of the media. Freedom House says this is primarily due to the rise of 
right-wing populism, undermining basic democratic values such as freedom of the press and transparency 
of public debate, which are opposed by national interests. Populist leaders present themselves to citizens as 
“defenders of the disadvantaged majority against liberal elites and ethnic minorities.” Over the past five 
years, as many as one in five countries classified as so-called “free” democracies has seen a marked decline 
in freedom of the press. Among CEE countries, the regulatory actions and political pressure against the 
journalistic community that took place in Hungary are particularly critical (Repucci, 2020). 

 

Figure 2: Freedom of the Press, Freedom House* 

 
* Index range: 0-30 points – free systems; 31-60 – partially free systems; 61-100 – no freedom 

Source: Freedom of the Press (FOTP) Data: Editions 1980-2017, Freedom House, 
https://freedomhouse.org/reports/publication-archives, (10.09.2020) 

 
The Freedom of the Press reports that the media situation has deteriorated significantly in recent years, not 
only in Hungary but also in Poland. Reporters Without Borders draws similar conclusions, pointing out that 
government control of the media in Hungary is strengthening with each passing year, while in Poland 
changes to the judicial system are having a negative impact on journalists and the media.  
The instability of the entire CEE region’s political systems is also evidenced by the low rates of political 
participation of the populations, much lower than in Western democracies. Civil society is less developed 
and lacks trust in political elites and the institutions of political life (Brzezinski, 2015; Safjan, 2018). 
As part of the systemic transformation of the countries of Central and Eastern Europe in the 1990s, 
transformations were taking place in the area of the media, which until then had functioned under conditions 
of total structural, organisational and financial dependence on government institutions, performing the 
function of a political propaganda tube. Mungiu-Pippidi (2008) distinguishes two fundamental common 

0

15

30

45

60

1993 1995 2000 2005 2010 2015 2017

Czech Republic Estonia Lithuania Latvia Poland Slovakia Slovenia Hungary



 
 

OBS* Journal, 2022, 16(1)                                                                                                                           Katarzyna Aneta Konarska      203 

 

phases of transition for all countries in the region. The first phase is a phase of liberalisation or complete 
transformation from a system of full control to limited pluralism, where censorship and repression have been 
replaced by self-censorship and partial control. The second phase is deregulation resulting from planned as 
well as spontaneous actions. From this point onwards, three different approaches become apparent in the 
solutions adopted. Some countries that have opted for full or partial media independence have created the 
conditions for a competitive and pluralistic market. The second group of countries opted for some form of 
political or business control. In the third approach, the media were brought back under the full control of 
government institutions. This scenario primarily affected the countries of the former Soviet Union, while 
variants one and two were characteristic for the remaining countries of Central and Eastern Europe. Mungiu-
Pippidi argues that “media capture,” which is characteristic of the second group, has become a feature of 
the vast majority of countries in the region, including Poland and Hungary. From the perspective of the third 
decade since the start of the systemic transformation and the regulatory and market changes introduced in 
recent years in both countries, it can be argued that these countries have departed from their previous 
course and have decisively embarked on a third approach (2008, pp. 90-91). 
 
 
 
Changes in media policy in Poland and Hungary – re-transformation? 
 
In Poland and Hungary, the changes initiated in the 1990s were based on “round tables” agreements, which 
brought together representatives of the Communist authorities and the opposition at the time. The key 
preconditions forming the basis of democratic systems were thus agreed. Firstly, principles guaranteeing 
freedom of speech and the press were adopted. The Polish Constitution explicitly prohibits the existence of 
any censorship, while the Hungarian acts of 1989 and 1990 no longer contained such unambiguous 
provisions. Almost simultaneously, it was decided to open the press market in both countries fully. In July 
1989, the still Communist Hungarian government issued a decree allowing foreign and domestic investors 
to buy state-owned and party-owned newspapers. Meanwhile, in Poland, it was decided to privatise the 
assets of the Workers’ Publishing Cooperative Press-Book-Movement [Robotnicza Spółdzielnia Wydawnicza 
“Prasa-Książka-Ruch”] by transferring individual media to the workers. These different solutions in the first 
of these countries led to the rapid domination of foreign capital in the market, while in the second country, 
they led to the liquidation of many newspapers, but also to the fact that the editorial offices of the largest 
newspapers remained in the hands of Polish capital.  
In both Hungary and Poland, the first years of transformation were marked by fights over control of state 
television. It took Poland three years to find a regulatory consensus, and the proposals for media laws 
reflected not only political but also ideological divisions in society. Above all, it concerned the public media’s 
obligation to respect the Christian system of values, which was finally included in the Act on Radio and 
Television Broadcasting adopted in December 1992. There were fights for control over the Hungarian state 
media in the heated atmosphere of the so-called “media war.” During the round table discussion, the 
principle was adopted that the new media law could only be adopted by a majority of 2/3 of votes, which 
delayed adopting new regulations until 1996. In both countries, also the first licensing processes, raised 
objections. For example, in Hungary, referred to by Bajomi-Lazar (2013, p.7), after controversial tendering 
procedure, an offer from American company CME was rejected, probably for fear of cultural domination. 



 
204  OBS* Journal, 2022, 16(1) 

 

The licence was granted to European consortiums, German CLT-UFA (RTL Klub) and Scandinavian MTM-
SBS gropu (TV2). In Poland, however, in 1994 the first nationwide licence was awarded to a Polish 
entrepreneur, Zygmunt Solorz, whose offer and capital did not guarantee the fulfilment of the new 
broadcaster tasks (Polsat TV), and its owner was accused of cooperation with former communist special 
services, and, what’s more, he was accused of a political pact with one of ruling political parties of that times 
– Polish People’s Party (Polskie Stronnictwo Ludowe, PSL), (Braun, 2005, pp. 152-153; Mielczarek, 2007, 
pp. 323-325).. The decisions taken in the 1990’s in the first licensing tenders determined the shape of 
national markets for decades to come. In Poland, the TV market was dominated by Polish capital, the radio 
market by foreign capital, while foreign investors dominated the Hungarian market in both segments.  
The development of media markets in the following years depended primarily on economic factors and 
conditions, which to a large extent resulted in an intense concentration and domination of foreign capital. 
In turn, legislative changes were dictated by the need to adapt the existing regulations to the rules and 
standards in force, resulting from the accession of Poland and Hungary to the European Union, as well as 
by technological needs related to digitisation and convergence (Peruško, Popoviç, 2008, pp. 169-179). This 
does not mean that political elites’ involvement in influencing the media declined during this period, but 
focused primarily on the public media and the creation of new regulatory conditions formally aimed at 
increasing market pluralism. 
 
 
 
Hungary 
 
Since 2010, the Hungarian media system has been systematically subject to the political elite’s actions, 
leading to the complete subordination of the media and the journalistic community to the interests of the 
ruling Fidesz party. However, the media colonisation strategy adopted by Prime Minister Viktor Orbán was 
not limited to the public media, but from the very beginning also covered the private sector, including the 
press. The centralisation and partisanship of the entire media system was demonstrated by establishing the 
Central European Press and Media Foundation (KESMA) in September 2018, to which private companies 
handed over their media, mostly free of charge, a total of 476 editorial offices, two months later. The 
Foundation’s governing bodies include Fidesz party deputies and close associates of the Prime Minister. 
According to Urbán, Polyák and Szász (2017, p. 137), if even the turning point in the evolution of the media 
system was 2010 and the media laws adopted by the Orbán government, it was thoroughly prepared by 
previous government teams.   
At the beginning of Hungary’s first democratic government, regulations were adopted on the temporary 
election of state media presidents, dividing powers between the prime minister and the president, which led 
to sharp conflicts and a war over the media. Finally, in 1996, the Act on Radio and Television Broadcasting 
was passed, which established the Hungarian market regulator – the National Broadcasting Council (ORTT). 
The authority members are nominated by each parliamentary faction with one seat on the board (minimum 
5 members) and elected by a simple majority. The president of the body was appointed by agreement 
between the Prime Minister and the President. Formally, council members could not combine their functions 
with political or media activities, but, as stated by Mihály Gálik (2009), political interests prevailed in practice 
rather than public interests. From the very beginning, both the ORTT tendering procedures and the 



 
 

OBS* Journal, 2022, 16(1)                                                                                                                           Katarzyna Aneta Konarska      205 

 

regulator’s competencies aroused controversies. On the one hand, the authority set the terms of the tender 
and selected the “best offers,” while on the other hand, it had the tools at its disposal to withdraw licences 
from media entities effortlessly.  According to Bajomi-Lázár (2013, p.15) the organ’s structure combined 
with powers granted fostered politicization of the decision and violated procedures valid at that time. In 
addition, the act introduced the possibility of appointing advisory bodies consisting of party delegates to the 
boards of private media what only resulted in enhancing political control.  
The act also regulated the functioning of public media. Solutions were adopted, which formally aimed to 
ensure broadcasters’ autonomy by establishing three independent foundations (the Hungarian Public Radio 
Foundation, the Hungarian Public Television Foundation, the Hungária Public Television Foundation, Duna 
TV), which were then to create organisations to operate the public channels. Each Foundation was headed 
by a Board of Trustees with its committee bureau, members were nominated by parliamentary factions 
(representatives of the ruling and opposition parties had exactly the same number of representatives) and 
elected by the National Assembly for a four-year term. The Board also included members representing 
various social organisations, which was mainly modelled on German and Austrian regulatory solutions. In 
practice, the activity of the supervisory authority resembled more Italian solutions. It was the party delegates 
who decided on the management staff and elected the directors of each media outlet (Polyák, 2015, p. 282). 
The balance of parliamentary representation in the public media were disturbed for the first time during 
Viktor Orbán’s first government between 1999 and 2002. In its election slogans, Fidesz criticised its 
predecessors’ policies and called for a “better balance” of public media offerings, while after taking power it 
focused on full control of broadcasting. Viewership of the main public television channel DUNA TV fell to 
10%. The financial situation of broadcasters worsened as well, with their budgets steadily shrinking due to 
ever-decreasing licence fee revenues. Debts began to be paid with government subsidies, making the public 
media even more dependent on the ruling elite.  
Gábor Polyák (2019, p. 283) points to three fundamental pillars of media policy that the Orbán government 
has relied on, through which it has created a media environment that is entirely favourable to the ruling 
elites. Firstly, the regulatory and supervisory authorities became fully dependent on the authorities. 
Secondly, solutions were introduced to manipulate the market through “soft censorship” and interference in 
the advertising market. Thirdly, continuous control of public discourse was applied by indirectly influencing 
media content, whether by defining journalists’ working conditions or by manipulating access to public 
information. 
The first step was the adoption of a new media law in 2010, establishing an integrated market regulator. 
The National Communications and Media Authority (Nemzeti Media és Hírközlési Hatóság, NMHH) replaced 
Hungary’s former National Broadcasting Council and National Information Authority, combining regulatory 
and supervisory functions over traditional media and the telecommunications sector. However, at the 
institutional level, Hungarian solutions remain ambiguous, as there are three partially independent 
administrative bodies within one formally integrated authority (Školkay, 2020, p. 200). Substantive matters 
are primarily handled by the Media Council, which has a separate and independent legal identity within 
NMHH, as does the NMHH Office, which is the main administrative authority with independent regulatory 
powers, including over media content. Consequently, the Media Council and the Office share competencies. 
The President of the NMHH is also the Chair of the Media Council, is appointed by the Prime Minister and 
nominated by the President of the republic. Parliament elects a further four members of the Council for a 



 
206  OBS* Journal, 2022, 16(1) 

 

nine-year term. However, the election procedure is structured in such a way that in practice the body consists 
exclusively of representatives of the ruling party (Urbán et all, p. 145). The direct dependence of the body 
on the political elite can be seen in the decisions taken by the Council. Since 2011, this authority not only 
decides on the entry of new players into the Hungarian media market but can also restrict existing players, 
justifying the decisions with the need to prevent excessive market concentration, which is no longer the 
case for companies affiliated with the Fidesz party (Batorfy, 2019a, pp. 31-32, 36-40; Bayer, 2017, p. 23). 
It is worth noting that the authority’s activities are not limited to electronic media, but also extend to the 
press segment, resulting, inter alia, in the blocking of the merger between the German company Axel 
Springer and the Swiss Ringier. Ultimately, the blockade led first to the takeover of the largest daily 
newspaper, Népszabadság, by the Austrian investor Heinrich Pecina, which is linked to the Hungarian power 
elite, and then to the closure of this title, which is critical of the Fidesz government.  
The legislation adopted in 2010 was criticised internally by the journalistic community and the political 
opposition and the international community. The Organisation for Security and Cooperation in Europe 
(OSCE) called on the Hungarian government to amend the procedures for appointing members of the 
regulatory body to guarantee political pluralism. The Commissioner for Human Rights, on the other hand, 
concluded that Hungary’s procedures did not meet the Council of Europe’s standards for the protection of 
media independence and pluralism, and urged Hungary to adopt the Council’s recommendations (CMCS, pp. 
3-4). On 10 March 2011, the European Parliament also reacted by adopting a Resolution calling on the 
Hungarian government “to restore the independence of media governance and halt state interference with 
freedom of expression and ‘balanced coverage’’” (Resolution EU 2012/C 199 E/17). The Hungarian 
government was not so much turned a deaf ear to the accusations made against it as it used the defensive 
tactic of a rather broad and free interpretation of the rules applied in other European countries (CMCS, p.ix). 
The rules of public media were also changed. The task of providing services was entrusted to the private 
corporation, Duna Médiaszolgáltató Részvénytársaság, which belongs to the Public Service Foundation and 
is supervised by the Supervisory Board. Formally, half of the management board is composed of 
representatives of the governing party and members delegated by the opposition parties take the other half. 
However, two additional members and a chair are also appointed for a nine-year term, nominated by the 
Media Council, which in practice remains under the influence of the ruling party (Polyák, 2019, p. 288). 
Another significant change, bringing public media activities under the direct supervision of politicians, was 
the creation of the Media Services Support and Asset Management Fund, to which the ownership of public 
media and the supervision of the production system and the operation of public programmes were 
transferred. The Fund is headed by an executive director, appointed and removed by the President of NMHH 
and the Media Council. This director does not report to the management board or any other external body, 
including the Civil Service Council, which is formed from representatives of various social and professional 
groups and formally aims to implement extensive social control measures. In summary, the media law of 
2010, and its subsequent amendment of 2014, established a centralised and non-transparent public media 
system, allowing direct interference in media activities by ruling politicians.  
The second pillar of Orbán’s government’s media policy is the measures taken by subordinate bodies in 
relation to old and new market players. Media favourably oriented towards the ruling party can count on 
favourable decisions from regulators, while critical media or those not linked to Fidesz will be subjected to 
measures that make it difficult for them to operate freely in the media services market. Examples of such 



 
 

OBS* Journal, 2022, 16(1)                                                                                                                           Katarzyna Aneta Konarska      207 

 

policy  were actions connected firstly with supporting the creation of Lajos Simicsk’s media empire, and then 
to its fall (Batory, pp.37-38; Polyák 2019, p.285). Other examples might be the above-described potential 
merger between Springer and Ringier or the threat of a threshold advertising tax, which was to hit the 
German Bertelsmann’s RTL Klub TV station in particular. Another tool for influencing the media market is 
the way state advertising is distributed, which in Hungary is entirely based on the principle of direct 
dependency and relations with the ruling elite, especially after establishing the National Communications 
Office in 2014 to centralise state bodies’ external communications activities, managing the distribution 
process of state advertising. The media outlets of “friendly” companies favourable to Fidesz and the media 
agencies entrusted with the distribution of advertising have benefited from this solution. Such a contract 
was not awarded to the largest media house R-time, which belongs to the RTL Group, but was awarded to 
Atmedia, inter alia, which belongs to András Tombor, who is associated with the ruling party (Polyák 2019, 
p.293). The weakening of the advertising market after the 2008 global economic crisis and the market 
inequality mechanisms applied by the Hungarian government led to the withdrawal of many Western 
companies from the market and the takeover of Hungarian media groups by investors associated with the 
political environment of Fidesz (Urbán et all, pp. 141-144). Like that of other parties, the political 
environment of Fidesz has been involved since the 1990s in building up its propaganda base in the form of 
favourable press publications and electronic media (Bajomi-Lázár, p. 8). But it is since 2010 that Fidesz’s 
media empire has been intensively built. First by supporting the media company of Lajos Simicska, a close 
friend of Orbán, with whom the prime minister came into intense conflict in 2015, which ended in Simicska’s 
defeat. Subsequently, the centralised system of propaganda facilities was replaced by a decentralised one 
in which no one could any longer control the resources to break out into independence (Urbán et all, p. 
142). This created a broad but dispersed media base, which was centralised again in 2018, but this time not 
under the control of one person, but of the KESMA organisation, controlled by Fidesz and Orbán people 
(Batorfy, 2019b, p. 31). 
The third pillar of media policy is the constant control of public discourse by indirectly influencing media 
content. These activities are both formal and informal. As already mentioned, Hungarian legislation puts 
both the audiovisual media and the press and the internet under the control of NMHH, which are equally 
obliged to comply with content regulations, including, inter alia, the requirement to “respect the 
constitutional order of Hungary” and the prohibition to publish content that “violates public morals” (CM& 
CS, p.39). Such broad requirements create opportunities for free interpretation and qualification of media 
entities’ activities by the supervisory authority, which may lead to the spread of the phenomenon of self-
censorship. It should be mentioned that the Hungarian regulator has been equipped with the tools to impose 
severe financial and other sanctions on media that violate the adopted rules, which affects not only individual 
attitudes and behaviour of journalists, but the work of entire editorial teams (Urbán et all, pp.145-146). 
Another way of influencing media coverage is to make it difficult for journalists to access public information. 
Rules on media coverage of the Hungarian Parliament’s work have been introduced, including the 
designation of special zones and working hours for journalist crews. In 2018, all media representatives were 
excluded from the inaugural session of the newly elected Assembly. However, selective selection of 
journalists in accessing public information is most common. Employees of some editorial offices that are 
critical of the ruling party are not even allowed into press conferences or are completely banned from 



 
208  OBS* Journal, 2022, 16(1) 

 

entering parliament. In practice, it means that the public sphere with reliable public debate representing 
different positions and opinions is disappearing (Polyák, 2019, pp. 295-296). 
Some information policy activities of the ruling party are also covert propaganda, and social media are most 
often used. This was the case, for example, during the 2015 election campaign, when anti-immigrant 
sentiments and attitudes were deliberately encouraged in Hungarian society. The crisis and the Hungarians’ 
sense of insecurity brought victory to Fidesz once again, and allowed it to hide uncomfortable critical voices 
and opinions (Polyák, 2019, pp. 295-296). 
The threat to freedom and pluralism of the media in Hungary is confirmed by the results of the Media 
Pluralism Monitor report (Batorfy, Hammer & Galambosi, 2020). Risk indicators in the areas of market 
pluralism and political independence have been rising steadily for a decade. As the authors of the document 
state, the solutions applied by the Hungarian authorities only seemingly comply with democratic standards, 
but actually consist of the media system’s gradual subordination to political interests. 
 
 
 
Poland 
 
In Poland, an act adopted in 1992 is still in force, according to which the authority regulating the functioning 
of both private and public media are the National Broadcasting Council (Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, 
KRRiT). This authority is enshrined in the 1997 Polish Constitution, which requires it to “safeguard the 
freedom of speech, the right to information as well as safeguard the public interest regarding radio 
broadcasting and television.” In practice, this general objective has been limited by a closed list of powers, 
amounting to a system of licensing, monitoring the broadcasting market, preventing concentration by 
withdrawing concessions from media entities and, finally, governing and supervising the activities of public 
media (Klimkiewicz, 2017, p. 199). The act was modelled on French legislation, which was clearly visible in 
the Council’s organisation. Before the changes introduced in 2005 by the right-wing coalition government of 
the conservative Law and Justice (Prawo i Sprawiedliwość, PiS) party, four Council members were elected 
by the Sejm (lower house of the Polish Parliament), two by the Senate and three by the President. Thus, 
this authority was supposed to represent the most important political forces, reflect the existing configuration 
in the Polish Parliament, and the regulator’s decisions were supposed to express political compromise. 
However, according to Karol Jakubowicz (2007, p. 225), this concept led to an irreversible politicisation of 
the Council and its domination by party interests, which also translated into the appointment of supervisory 
boards and management boards of public media. 
Clashes between the parties nominating the composition of the Council have occurred repeatedly. The first 
such situation occurred even before the first election of members in the 1990s, when the then president 
Lech Wałęsa, without waiting for the formal start of the process, imposed his candidate as chair of the 
authority. In addition to the issue of personal castling and haggling over the appointment of Council 
members, and thus the supervisory and management bodies of the public media, legislative changes were 
also important tools of political influence. In December 2005, the ruling Law and Justice party passed an 
amendment to the law, which limited the Council to five persons appointed for a six-year term. Two members 
are elected by the Sejm, one by the Senate and two by the President, who also has the power to appoint 
the body’s chair. Officially, the pretext for the changes was the need to adapt the regulations to changing 



 
 

OBS* Journal, 2022, 16(1)                                                                                                                           Katarzyna Aneta Konarska      209 

 

technological conditions and the establishment of a new Office of Electronic Communications (Urząd ds. 
Komunikacji Elektronicznej, UKE). In practice, the act interrupted the term of office of the existing 
composition of the Council and created an opportunity to fill seats according to the ruling coalition’s interests. 
The experience of subsequent years has shown that public media companies have found themselves in 
direct ideological and political dependence on the ruling parties (Waniek, 2013, pp. 48-49; Chruściak, 2007, 
p.165).  
Such a clear political parallelism was not seen during the governments of the liberal parties: Civic Platform 
(Platforma Obywatelska, PO) and the Polish People’s Party (Polskie Stronnictwo Ludowe, PSL), between 
2007 and 2015. However, politicians did not lose interest in public media. In 2010, an amendment to the 
media law was adopted, making it possible to dismiss members of the Polish Television and the Polish 
Radio’s management boards during their term of office. A positive change was the introduction of the 
principle of transparency and openness of conducted competitions for members of supervisory boards of 
these media (Węglińska, 2018, p. 118).  
At the end of 2015, when PiS came back to power in Poland, the Sejm passed the so-called Small Media 
Act, which gave the Minister of the State Treasury the power to appoint members to the management 
boards of public broadcasters. The adopted legislation received widespread criticism from the public in the 
country and harsh criticism from the Council of Europe and the European Commission, which launched an 
investigation on the rule of law in Poland in January 2016 (Połońska, 2019, p. 227). The act not only deprived 
the KRRiT of its previous powers in this respect but, above all, wholly subordinated the public media to 
politicians. Representatives of the authorities justified the changes with the need to improve impartiality, 
but also to increase the visibility of national values in the media. Beata Klimkiewicz (2017, p. 202), referring 
to the new rhetoric of the “national argument” defending the legitimacy of such profound changes in the 
functioning of public media, states that while this is not a new argument in politics, no previous government 
or parliamentary majority has imposed it with such enthusiasm.  
The act of 2015 was transitional and was passed mainly to make personnel changes in the public media. 
The next phase of the “good change in the media” was to adopt a new act profoundly reforming the 
functioning of the public media, primarily to transform the public service mission into a national one. The 
draft act on national media envisaged, inter alia, the centralisation of the existing companies into a single 
entity called “National Media”, which would be a state legal entity funded by the National Media Fund, 
supervised by the National Media Council (Rada Mediów Narodowych, RMN), which was also to have the 
competence to select the management board of the broadcaster. Far-reaching changes would have required 
going through the European Union notification procedure, which entailed the possibility of postponing them 
for many months, so in the end it was decided to adopt another “small act” focusing exclusively on the 
system of public media management (Klimkiewicz, 2017, pp. 205-207). In June 2016, the Act on the National 
Media Council was adopted, giving the new body the power to appoint and dismiss directors and 
management boards of public broadcasting companies and the Polish Press Agency. Three members of RMN 
for a six-year term are elected by the Sejm, and two – by the President. Membership of the Council cannot 
be combined with executive functions or employment in central or local government, but this role does not 
exclude party affiliation or Member of Parliament’s office. Besides, the appointments are made on the basis 
of the political representation criteria of the parliamentary majority and minority, according to which the 
opposition is allowed to fill a maximum of two seats in the Council. In the first term, the majority were 



 
210  OBS* Journal, 2022, 16(1) 

 

members of the PiS party, who in fact decided to elect Jacek Kurski, a former activist of this party and 
associated with the political circle of Jarosław Kaczyński (leader of PiS) since the 1990s, as president of the 
board of Polish Television, nominated earlier by the Treasury Minister. It should be added that provisions 
stipulating the necessity of holding open and public competitions for the positions of members of supervisory 
boards and management boards of public media were removed in the act of December 2015, and the Act 
on the National Media Council not only did not restore such a system, but also did not include substantive 
criteria to be met by candidates (Grzesiok-Horosz, 2019, p. 116).  
The Commissioner for Human Rights, Adam Bodnar, sent a request to the Constitutional Tribunal regarding 
the compatibility of the act of 2015 with the Polish Constitution. The then composition of the Tribunal’s 
judges, most of whom had been appointed before PiS came to power, ruled, inter alia, on the 
unconstitutionality of depriving the National Broadcasting Council of some of its powers, which was not 
included in the act of 2016. In the opinion of some media experts in Poland, the new authority is not only 
politicised but is even political (Połońska, 2019, p. 233). This opinion is confirmed by data from the latest 
Media Monitor Pluralism report (Klimkiewicz, 2020). The indicator on Independence and effectiveness of the 
media authority amounts to only 40%. The potential political influence is also compounded by the weakened 
autonomy of the judicial system, which poses a direct threat to freedom of the press, especially for journalists 
and media workers. The highest risk is detected in the field of independence of Public Service Media 
governance and funding (83%). The strengthening of political control of the public media translates directly 
into a lack of impartiality in reporting, as has been shown by studies of news content carried out by national 
research centres, but also as a result of open messages from political elites, who justify the biased content 
by a necessity to “balance heavy liberal bias” of the majority of private commercial media (Klimkiewicz, 
2020, pp. 7-8). 
In recent years, the increased polarisation of media coverage, especially of the news media, has become 
apparent, which may be related both to the lack of mechanisms to ensure independence of journalists from 
both commercial and political influences and to the “tradition of engaged journalism” (Bajomi-Lázár, 
Örnebring & Štětka, 2013, pp.19-22). Media pluralism is also hampered by the lack of counter-concentration 
measures and full transparency of media ownership. The high degree of media concentration became the 
key argument for the implementation of the idea of media “repolonisation” announced in 2017, which was 
to be tackled by a specially appointed team in the Ministry of Culture. Barbara Bubula, a former member of 
the KRRiT representing the PiS party, explained that “repolonisation is not only about limiting the share of 
foreign capital, but also about reversing the ideological imbalance in the media. Because media whose 
owners are citizens of the Republic of Poland can also be anti-Polish” (see Kordzińska & Kublik, 2017). Adam 
Szynol (2017, p. 488) highlights that the concentration problem is most relevant to magazines and not to 
the news-press. However, since the beginning of the “repolonisation” discussion, the main topic has been 
the regional daily press, which in the author’s opinion, contrary to popular belief, is not dominated by 
“German investors,” although indeed the biggest player in the local market is the Polska Press Group, owned 
until recently by the German concern, Verlagsgruppe Passau. After several years of attempts to first 
introduce appropriate legislation enabling deconcentration and then several years of secret talks on the 
purchase of certain media by state-owned companies, the State-owned fuel Orlen Group finally bought the 
said company Polska Press from a German publisher on 7 December 2020. In this indirect way, politicians 
gained access to more than 17 million recipients of the group’s media, readers of more than 20 daily 



 
 

OBS* Journal, 2022, 16(1)                                                                                                                           Katarzyna Aneta Konarska      211 

 

newspapers and 150 regional weeklies throughout Poland, as well as dozens of online portals. Daniel 
Obajtek, president of Orlen, who is associated with the Law and Justice party, described in public statements 
the decision regarding the purchase as a “natural tool for doing business” that will allow the development 
of the non-fuel segment, including retail sales. Media researchers and experts disagree with this explanation, 
for whom this action is primarily politically motivated, as the local press market has been in crisis for several 
years, and it is difficult to find a business justification for this investment (Ziomek, 2020). 
The government’s actions aiming at limiting pluralism of the media in Poland are evident in the latest events 
from mid-2021. The amendment to the Broadcasting Act which went to the legislative work of the Sejm 
proposes that the majority owner of the media entity of this sector cannot be companies from outside the 
European Economic Area (EEA). Fundamentally proposed changes only specify existing legislation, because 
they add the condition that broadcasting license cannot be awarded to enterprises from EEA dependent on 
entity outside this area. In the opinion of many experts, journalists and the opposition, this project is aimed 
directly at the TVN Group, which belongs to a Dutch company owned by an American concern Discovery. 
TVN is one of three nation-wide terrestrial TV channels considered by the government unfavorable and 
critical to the current administration. A particular thorn in the side of Kaczyński’s conservative party is owned 
by the concern news channel TVN24. If the bill is adopted, the American company will be forced to resell 
51% of its shares in the group, what, according to experts, will no longer have economic sense for the 
American investment in Poland (Łysoń). In practice, it can result in taking over the television by one of the 
State companies as it was in the case of the Polska Press Group, and this in turn will lead to complete 
domination on the media market by enterprises connected with the government and as a consequence it 
will limit pluralism and freedom of the media in Poland. 
 
 
 
Conclusions 
 
The role of the State in media policy is highly ambivalent, as the State is required to guarantee freedom of 
and free operation of the media, which at the same time forces it to act in a certain way, and this can lead 
to excessive intervention and thus restrictions on freedom of the press. Both strong and low impact can 
threaten the development of a pluralistic media system (Klimkiewicz, 2019, p. 48). In Poland, since the 
beginning of the transformation period, the State has shown a high degree of intervention in the functioning 
of the media market, primarily the electronic media, which has also fostered a high degree of political 
parallelism, in this case primarily towards public broadcasters (Mocek, 2019, p. 198; Bajomi-Lázár et all, pp. 
5-6). However, the recent changes, which are not regulatory, prove that the State, or more precisely the 
ruling elites, are also interested in intervening in the press and Internet segment, which may lead to a real 
threat to freedom of speech. Considering recent events in Poland, one can hardly fail to notice the parallel 
between the changes and the Hungarian scenario regarding the media’s centralisation and partiocracy. On 
24 July 2020, Hungary’s most popular news portal, Index.hu, announced the end of its operations as soon 
as Miklós Vaszily, a businessman associated with Viktor Orbán, gained control of the portal’s funding. 
Index.hu is believed to have been the last independent medium that was significant, also in terms of its 
reach, in Hungary (Kokot, 2020a; Rényi, 2020). After this incident, smaller, local media, mainly metropolitan, 
followed Index.hu. In September 2020, the Budapest radio station, Klubradio, announced that its licence 



 
212  OBS* Journal, 2022, 16(1) 

 

would not be renewed from February 2021. The radio station had lost its nationwide licence a few years 
earlier and since then, it was broadcasting exclusively within the Hungarian capital (Kokot, 2020b). 
In both Poland and Hungary, similar changes can be observed in the field of administrative and political 
control over public media, regulatory bodies, and to some extent interference in the ownership structure of 
the media market. Undoubtedly, the State’s role in the functioning of media systems is increasing, political 
parallelism is not only evident but is even becoming obvious. The ruling elites make no secret of their plans 
to intervene in the State’s media policy, justifying them on the grounds of a narrowly defined national 
interest, which is interpreted by party leaders’ statements.  
Viktor Orbán has described his way of governing as an “illiberal” democracy. During his speech at Băile 
Tuşnad, Viktor Orbán openly said: “(…) we have to abandon liberal methods and principles of organizing a 
society, as well as the liberal way to look at the world” (see Tóth, 2014). According to Orbán, the 2008 crisis 
has shown that liberalism has lost the balance between individual freedom and the general interest, and 
that is why only illiberal democracy will solve the problems faced by modern states. He mentioned Singapore, 
Russia, China and Turkey as examples of well-ordered, democratic societies (Tóth, 2014). This article does 
not aim to consider different conceptions and criteria of democracy, including the idea of Fareed Zakaria 
(1997). However, referring to Orbán’s statement, one can recall the latest Democracy Index 2019 ratings, 
according to which the cited countries rank 75, 134, 153, 110 in the world respectively, and Freedom House, 
apart from Singapore, categorises this group as “not free.” Jarosław Kaczyński, leader of the Law and Justice 
party (PiS), said in October 2011 immediately after the announcement of the parliamentary elections’ results 
in which his party came second: “I am deeply convinced that the day will come when we will have Budapest 
in Warsaw” (see Czuchnowski, 2011). In the subsequent elections in 2015, the Law and Justice party won, 
and the Hungarian scenario is gradually being implemented, also in terms of the media. The differences in 
the pace and nature of the changes in the two countries’ media systems are primarily due to underlying 
differences such as country size, population, diversity and strength of markets. Historical, cultural and social 
conditions, the degree of diversity of the political scene and the time and circumstances in which changes 
are introduced are also important.  
After more than two decades of democratic reform of the media systems, first in Hungary and, a few years 
later, in Poland, changes have begun which do not allow these countries to be classified as systems in which 
pluralism and freedom of the media are preserved in practice. Does this mean that we are just witnessing 
another transformation, this time moving towards quasi-authoritarian regimes? 
 
 
 
Bibliographical References 
 
Bajomi-Lázár, P. (2013). Hungary. A country report for the ERC-funded project on Media and Democracy in 

Central and  

Eastern Europe. In Media and Democracy in Central and Eastern Europe - Final Project Reports 2013. 
http://mde.politics.ox.ac.uk/ 

Bajomi-Lázár, P., Örnebring, H. & Štětka, V. (2013). Poland. A country report for the ERC-funded project on 
Media and  



 
 

OBS* Journal, 2022, 16(1)                                                                                                                           Katarzyna Aneta Konarska      213 

 

Democracy in Central and Eastern Europe, In Media and Democracy in Central and Eastern Europe - Final 
Project Reports 2013. http://mde.politics.ox.ac.uk/ 

Balčytienė, A. (2013). A Conceptual Guide to the Analysis of Central and East European Transformation. In 
I. Tomanic Trivundza et. al (Eds.), Past, Future and Change: Contemporary Analysis of Evolving Media 
Scapes (pp.29-39). University of Ljubljana Press  

Batorfy, A. (2019a). Hungary: A Country on the Path toward an Authoritarian Media System. In A. 
Giannakopoulos (Ed.), Media, Freedom of Speech, and Democracy in the EU and Beyond (pp.31-47). 
S. Daniel Abraham Center for International and Regional Studies, Tel Aviv University.  

Batorfy, A. (2019b, August 8). Jak władza na Węgrzech uciszyła media. Gazeta Wyborcza. 
https://wyborcza.pl/7,156282,25063981,tak-wygladaja-media-prorzadowe-na-wegrzech.html 

Batorfy, A., Hammer, F. & Galambosi, E. (2020). Monitoring Media Pluralism in the Digital Era: Application 
of the Media Pluralism Monitor in the European Union, Albania and Turkey in the years 2018-2019. 
Country report: Hungary. European University Institute. 
https://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/67805/hungary_results_mpm_2020_cmpf.pdf?sequen
ce=1&isAllowed=y 

Bayer, J. (2017). Media Pluralism in Third-Wave Democracies: The Potential of European Legislation to 
Improve Media Freedom and Pluralism. In P. Bajomi-Lázár (Ed.). Media in Third-Wave Democracies 
Southern and Central/Eastern Europe in a Comparative Perspective (pp. 19-44). L’Harmattan. 

Braun, J. (2005). Potęga czwartej władzy. Media, rynek, społeczeństwo. Wydawnictwa Szkolne i 
Pedagogiczne  

Brüggemann, M., Engesser, S., Büchel, F., Humprecht, E. & Castro, L., (2014). Hallin and Mancini revisited: 
Four empirical types of Western media systems. Journal of Communication, 64(6), 1037–1065. 
https://doi.org/10.1111/jcom.12127 

Brzeziński, K. (2015). Zaufanie społeczne a zaangażowanie obywatelskie w postprzemysłowych miastach 
Europy środkowo-Wschodniej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 52, pp. 127-146. 

Center for Media & Communication Studies (CMCS, 2012), Hungarian Media Laws in Europe. An Assessment 
of the Consistency of Hungary’s Media Laws with European Practices and Norms. 
http://cmds.ceu.hu/article/2014-03-09/hungarian-media-laws-europe-assessment 

Chruściak, R. (2007). Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w systemie politycznym i konstytucyjnym, ELIPSA.  

Czuchnowski, W. (2011, October 10). Sztab PiS: Jeszcze zwyciężymy. Gazeta Wyborcza, 
https://wyborcza.pl/1,75398,10440552,Sztab_PiS__Jeszcze_zwyciezymy.html 

Dobek-Ostrowska, B. (2015). 25 years after communis: our models of media and politicus in Central and 
Eastern Europe. In B. Dobek-Ostrowska, M. Głowacki (Eds.), Democracy and Media in Central and 
Eastern Europe 25 Years On (pp. 11-45). Peter Lang. https://doi.org/10.3726/978-3-653-04452-2  

Dobek-Ostrowska, B. (2019). How the Media Systems Worek in Central and Eastern Europe. In E. Połońska, 
Ch. Beckett (Eds.), Public Service Broadcasting and Media Systems in Troubled European Democracies 
(pp. 259-278). Palgrave Macmillan. 



 
214  OBS* Journal, 2022, 16(1) 

 

Fiszer, J. M. (2016). Efekty transformacji ustrojowej i integracji państw Europy Środkowo-Wschodniej z Unią 
Europejską. Myśl Ekonomiczna i Polityczna, 2 (53), pp. 97-124.  

Gálik, M. (2009). A médiapolitika két évtizede. A Magyarország politikai évhuszad-könyve. 
http://www.politikaievkonyv.hu/online/mp20/1-17_galik.html 

Grzesiok-Horosz, A. (2019). Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji a Rada Mediów Narodowych. Studia Political 
Universitatis Silesiensis, T. 27, pp. 103-132. https://doi.org/10.31261/SPUS.2019.27.05 

Hallin, D.C & Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems. Three Models of Media and Politics. Cambridge 
University Press. 

Jakubowicz, K. (2007). Media publiczne. Początek końca czy nowy początek?. Wydawnictwa Akademickie i 
Profesjonalne. 

Klimkiewicz, B. (2017). State, media and pluralism: Tracing roots and consequences of media policy change 
in Poland. Publizistik, 62, pp. 197-213.  

Klimkiewicz, B. (2019). Reactivation: Reconsidering the role of the state in media ownership policy in Poland. 
In A. Giannakopoulos (Ed.), Media, Freedom of Speech, and Democracy in the EU and Beyond (pp. 
48-67). S. Daniel Abraham Center for International and Regional Studies, Tel Aviv University. 

Klimkiewicz, B. (2020). Monitoring Media Pluralism in the Digital Era: Application of the Media Pluralism 
Monitor in the European Union, Albania and Turkey in the years 2018-2019. Country report: Poland. 
European University Institute. 
https://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/67813/poland_results_mpm_2020_cmpf.pdf?sequenc
e=1&isAllowed=y 

Kokot, M. (2020a, July 24). Tysiące Węgrów demonstrowało w Budapeszcie w obronie portalu internetowego 
index.hu. Gazeta Wyborcza. https://wyborcza.pl/7,75399,26157786,tysiace-wegrow-demonstrowalo-
w-budapeszcie-w-obronie-najwiekszego.html   

Kokot, M. (2020b, September 12). Orbán zamyka radio krytyczne wobec jego rządu. Gazeta Wyborcza. 
https://wyborcza.pl/7,75399,26293596,orban-zamyka-radio-krytyczne-wobec-jego-rzadu.html 

Kordzińska, A. & Kublik A. (2020, November 3). Jak PiS będzie udomawiał media. Nadchodzi repolonizacja 
gazet. Gazeta Wyborcza. https://wyborcza.pl/7,75398,21446378,jak-pis-bedzie-udomawial-
media.html 

Lissowska, M., Maszczyk, P., Próchniak, M., Rapacki, R. & Sulejewicz, A. (2019). Wyrównywanie luki w 
poziomie zamożności między Europą Środkowo-Wschodnią a Europą Zachodnią. In M. Strojny, H. 
Godlewska-Majkowska, P. Wachowiak & B. Majewski (Eds.), Europa Środkowo-Wschodnia wobec 
globalnych trendów: gospodarka, społeczeństwo i biznes (pp. 13-43). SGH. http://www.forum-
ekonomiczne.pl/wp-content/uploads/2019/10/Krynica_Raport-2019.pdf 

Łysoń, T. (2021, September 16). Medioznawca o lex TVN: Polsce mogą grozić wielomiliardowe kary. Onet.pl. 
https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/prof-tadeusz-kowalski-o-lex-tvn-to-atak-na-cala-
spolke/94q69mg  



 
 

OBS* Journal, 2022, 16(1)                                                                                                                           Katarzyna Aneta Konarska      215 

 

Mielczarek, T. (2007). Monopol, pluralizm, koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 
1989-2006, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne  

Mocek, S. (2019). A Map of Political Discourse Regarding Polish Public Service Media. In E. Połońska, Ch. 
Beckett (Eds.), Public Service Broadcasting and Media Systems in Troubled European Democracies 
(pp. 195-226). Palgrave Macmillan. 

Mungiu-Pippidi, A. (2008). How Media and Politics Shape each Other in the New Europe. In K. Jakubowicz 
& M. Sükösd (Eds.), Finding the Right Place on the Map. Central and Eastern European Media Change 
in a Global Perspective (pp. 87-100). Intellect. 

Ociepka, B. (2003). Dla kogo telewizja? Model publiczny w postkomunistycznej Europie Środkowej. 
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 

Peruško, Z., Popoviç H. (2008). Media Concentration Trends in Central and Eastern Europe. In K. Jakubowicz 
& M. Sükösd (Eds.), Finding the Right Place on the Map. Central and Eastern European Media Change 
in a Global Perspective (pp. 165-189). Intellect.  

Peruško, Z., Vozab, D. & Čuvalo, A. (2013). Audiences as a source of agency in media systems: Post-socialist 
Europe in comparative perspective. Medialni Studia (Media Studies) 2, pp. 137–154. 

Polyák, G. (2015). The Hungarian Media System. Stopping Short or Re-Transformation?. Südosteuropa, 63/ 
2, pp. 272-318.  

Polyák, G. (2019). Media in Hungary: Three Pillars of an Illiberal Democracy. In E. Połońska, Ch. Beckett 
(Eds.), Public Service Broadcasting and Media Systems in Troubled European Democracies (pp. 279-
303). Palgrave Macmillan. 

Połońska, E. (2019). Watchdog, Lapdog, or Attack Dog? Public Service Media and the Law and Justice 
Government in Poland. In E. Połońska, Ch. Beckett (Eds.), Public Service Broadcasting and Media 
Systems in Troubled European Democracies (pp. 227-255). Palgrave Macmillan.  

Rényi, P. D. (2020, July 28). Dekoncentracja, rehungaryzacja mediów - tak to się robi na Węgrzech. Gazeta 
Wyborcza. https://wyborcza.pl/7,75968,26166724,dekoncentracja-rehungaryzacja-mediow-tak-to-
sie-robi-na-wegrzech.html 

Repucci, S. (2019). Media Freedom: A Downward Spiral. Freedom House. 
https://freedomhouse.org/report/freedom-and-media/2019/media-freedom-downward-spiral 

Resolution EU 2012/C 199 E/17 

Safjan, M. (2018). Społeczeństwo obywatelskie w czasach kryzysu. Chrześcijaństwo, Świat, Polityka: Zeszyty 
Społecznej Myśli Kościoła, 22, pp. 57-72. 

Siebert, F. S., Peterson T. & Schreamm, W. (1984). Four Theories of the Press: The Authoritarian, 
Libertarian, Social Responsibility, and Soviet Communist Concepts of That the Press Should Be and 
Do. University of Illinois Press 

Školkay, A. (2020). Social Media Regulation from the Perspectives of National Media Regulatory Authorities 
in V4. Mediální Studia, 14 (2), pp. 188-215.  



 
216  OBS* Journal, 2022, 16(1) 

 

Szynol, A. (2017). Czy Polsce wciąż potrzebna jest regionalna prasa codzienna? Zeszyty Prasoznawcze, T. 
60, 3 (231), pp. 468-493.  

Tóth, C. (2014, July 26). Full text of Viktor Orbán’s speech at Băile Tuşnad (Tusnádfürdő) of 26 July 2014. 
The Budapest Beacon. https://budapestbeacon.com/full-text-of-viktor-orbans-speech-at-baile-
tusnad-tusnadfurdo-of-26-july-2014/ 

Urbán, Á., Polyák, G. & Szász Z. (2017). Hungary Media  Transformation  Derailed. In P. Bajomi-Lázár (Ed.), 
Media in Third-Wave Democracies Southern and Central/Eastern Europe in a Comparative Perspective 
(pp.136-163). L’Harmattan. 

Waniek, D. (2013). Regulacje prawne i polityka medialna w Polsce w latach 1989-2011. In K. Pokorna-
Ignatowicz (Ed.) Polski system medialny 1989-2011 (pp. 35-55). Oficyna Wydawnicza AFM.  

Węglińska, A. (2018). Dziennikarze telewizji publicznej w Polsce. Między polityką, misją a rynkiem. 
Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. 

Wyka, A. (2007). Berlusconization of the Mass Media in East Central Europe. The New Danger of 
Italianization?. Kakanien Revisited, 1/2007, pp. 1-5.  

Zakaria, F. (1997). The Rise of Illiberal Democracy. Foreign Affairs. Vol. 76, No. 6. pp. 22-43. 
https://doi.org/10.2307/20048274 

Zielonka, J. & Mancini P. (2013), Executive summary: A media map of Central and Eastern Europe. In Media 
and Democracy in Central and Eastern Europe - Final Project Reports 2013. 
http://mde.politics.ox.ac.uk/ 

Ziomek, W. (2020, December 7). Orlen przejmuje Polska Press. Medioznawcy mówią o upolitycznieniu prasy. 
money.pl. https://www.money.pl/gospodarka/orlen-przejmuje-polska-press-medioznawcy-mowia-o-
upolitycznieniu-prasy-6583747281410624a.html 


