Perfis de actividades de utilizadores da internet: um estudo comparativo/Profiling on-line users activities: a comparative study

Manuel Almeida Damásio, Carlos Poupa

Abstract


A Internet reúne um conjunto diverso de actividades. Essas actividades competem entre si e com outros media como a televisão. A forma como essas actividades competem entre si por uma audiência, assim como a forma como competem com outros media, é um objecto de estudo privilegiado no campo da comunicação, mas é também um objecto relevante no campo do estudo da adopção e difusão social das tecnologias. O presente artigo apresenta resultados de uma investigação exploratória sobre as actividades desenvolvidas on-line pelos utilizadores, nomeadamente no que se refere à relação entre umas e outras e o consumo de outros media. O trabalho recorre à ferramenta de MDS para mapear, num espaço comum, bidimensional, diversas actividades usuais na Internet. Os resultados mostram uma distinção clara entre dois grandes conjuntos de actividades on-line, que parecem indicar uma segmentação possível de perfis de utilizadores da internet.

Abstract
The use of the internet involves a large set of activities. Those activities compete one amongst the other and with other media, like television, for the user interest. The way these activities compete amongst themselves and with other media, is an important subject to be studied in the field of media studies, but also a relevant object when we discuss the ways technologies are diffused and adopted in our societies. This paper presents the results of an exploratory research targeted at typifying the activities users are pursuing on-line and the ways these activities relate to other processes of media consumption. A multidimensional scaling technique was used to produce a spatial map that identifies in a common bi-dimensional space several activities users usually conduct on-line and relates those with other forms of media use. The results show a clear distinction between two large clusters of activities that we then associate to two categories that can help us in the future in better understanding what is happening on the internet.

Keywords


Internet; consumo; audiências; MDS; actividade

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15847/obsOBS312009250